بازار خودرو در فروردین ماه ۹۹ هرچند نسبت به سال قبل، تغییرات جدی نداشت اما نشانه‌های بحرانی‌ را نمایان کرد که در ماه‌های بعد به اوج رسید.

به گزارش صدای بورس، در فروردین ماه سال ۹۹، بازار خودرو کار خود را در شرایطی آغاز کرد که کشور هنوز در شوک شیوع ویروس کرونا قرار داشت و از این میزان خرید و فروش‌ها در بازار شب عید کاهش یافته بود.

با این وجود آنچه که در ماه‌های قبل خود را نشان داده بود، در فروردین ماه نیز نمایان شد و آن فاصله قابل توجه میان قیمت کارخانه و قیمت موجود در بازار بود. هرچند نرخ‌هایی که در ابتدای سال جاری ارائه می‌شدند نسبت به آنچه که امروز دیده می‌شود بسیار فاصله داشتند اما اختلاف میان این دو بازار به شکل جدی خود را نشان می‌داد. نگاهی به قیمت‌های ارائه شده در نیمه فروردین سال ۹۹ نشان می‌دهد که فاصله قیمت میان سمند ال ایکس در کارخانه و بازار به حدود ۳۰ میلیون تومان و تیبا۲ به حدود ۲۵ میلیون تومان رسیده بود.

این افزایش فاصله قیمتی تحت تاثیر تصمیمات شورای رقابت در سال‌های قبل به وجود آمده بود و در واقع بازار خودرو در فروردین ۹۹ پیش از آنکه متاثر از شرایط روز اقتصاد باشد، مجبور بود که تبعات تصمیمات غلط گذشته را تجربه کند. هرچند در بازار خودرو در فروردین شورای رقابت رسما حضور نداشت و در ماه‌های قبل از آن، سازمان حمایت قیمت‌های جدید خودرو را اعلام کرده بود اما میراث فرمول‌های قبلی این شورا خود در روزهای ابتدایی سال ۹۹ نیز نشان داد و در واقع، اصرار بر قیمت گذاری دستوری خودرو، فاصله قیمتی را میان نرخ‌های کارخانه و قیمت‌های موجود در بازار به وجود آورده بود که هرچه بیشتر از سال ۹۹ گذشت، بیشتر خود را نشان داد.

با این وجود، افزایش نامحسوس قیمت‌ها در فروردین در مقایسه با آنچه که صنعت خودرو در ماه‌های بعد تجربه کرد، یک آرامش پیش از طوفان بود، آرامشی که در اردیبهشت با تغییرات در وزارت صمت و بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری بر هم خورد.

در تعطیلات فروردین ماه ۱۴۰۰، با هم مروری خواهیم داشت بر آنچه در سال ۹۹ در صنعت خودرو گذشت.

منبع: پیشرانه