به گزارش صدای بورس، اصولا زمانی که صحبت از لیفت می شود به یاد لیفت صورت می افتیم که در آن چین و چروکها صاف میشوند تا چهره فرد جوانتر شود. حالا صحبت در مورد لیفت خودرو است که در آن برای حفظ جذابیت خودرو، انبوهی از طراحی های داخلی و فناوریهای پیشرفته روی خودرو صورت می گیرد.
این روزها، تولیدکنندگان اتومبیل ترجیح میدهند روی خودرو فعلی تغییرات کوچکی را اضافه کنند تا اینکه خودرو مدل جدیدی تولید کنند، همانطور که در روزهای گذشته این اتفاق رخ داد. در تشخیص یک فیس لیفت باید یک متخصص واقعی باشید تا تفاوت طراحی خودرو را ببینید. این تغییرات معمولاً در گلگیرها، چراغها و جلو پنجره ایجاد میشود، حتی ممکن است طرحهای چرخ جدید و گزینههای رنگی نیز وجود داشته باشد.
تغییرات داخلی یک خودروی فیس لیفت شده معمولاً ظریف است. شاید برخی از گزینههای تزئینی و تودوزی جدید یا حتی یک طراحی جدید برای تهویه هوا وجود داشته باشد. ممکن است تغییرات بزرگتری برای ایجاد یک پیشرفت عمده در فن آوری داخلی انجام شود. سیستم جدید سرگرمی با صفحه نمایش بزرگتر، میتواند یک بازنگری اساسی در کل داشبورد را ایجاب کند.
بیشتر بخوانید:
قیمت محصولات ایران خودرو در ۲ فروردین ۱۴۰۰ +جدول
لیفت ممکن است شامل به روزرسانی در موتورها، گیربکسها، سیستمهای کنترل شاسی و وسایل کمکی ایمنی نیز باشد. به خصوص اگر از زمان راه اندازی این خودرو تغییرات بزرگی در قوانین مربوط به میزان آلایندگی و ایمنی ایجاد شده باشد.
اکثر تولیدکنندگان خودرو هر ۶ تا هشت سال یک نسل جدید از یک مدل معین را روانه بازار میکنند. در اصل برای وسایل مصرفی دیگر نیز این اتفاق رخ می دهد به طور مثال اپل هر ۱۲ ماه یک آیفون جدید عرضه میکند و هر دو سال یکبار دیگر محصولات Hotpoint و Zanussi یخچال و ماشین لباسشویی خود را کاملاً تعمیرات اساسی میکنند.
انجام لیفت خودرو با ظاهری زیباتر
قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در خصوص لیفت خودرو، گفت: از زمان آغاز تولید یک ماشین، سازنده آن ممکن است شکل خانوادگی خودرو را کاملاً تغییر دهد. در صنعت خودروسازی مدرن، شرکت های خودروسازی بعد از گذشت مدتی از عرضه اولیه خودروهایشان اقدام به بازنگری آنها کرده و مدل جدیدی از آن خودرو را با ظاهری زیباتر عرضه میکنند.
او ادامه داد: معمولا اولین به روزرسانیهای ظاهری یک خودرو ۲ سال پس از عرضه آنها به بازار انجام میشود. این به روزرسانیها معمولا جزئی بوده و مربوط به چراغهای خودرو، سپر و چرخها میشود. به طور معمول مدلهای مختلف یک خودرو به مدت حدودا ۱۰ سال با انجام چندین فیس لیفت وارد بازار میشود و پس از آن تولید خودروی مذکور متوقف شده و خودرویی جدید با پلت فرم متفاوت وارد بازار خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: فیس لیفت خودرو اگرچه هزینه نسبتاً زیادی برای تولید کنندگان در پی دارد، اما میتواند علاقه استفاده کنندگان به مدلهای تولید شده قدیمی را حفظ کرده و حتی باعث افزایش فروش آنها شود. ممکن است خودروهای دیگری به بازار عرضه شده باشند که از نظر تکنولوژی یا کارایی استاندارد را تعیین میکنند، بنابراین سایر خودروسازان ممکن است لیفتها را معرفی کنند تا بتوانند عقب نمانند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان