صدای بورس _ محبوبه قرمزچشمه؛ کمیسیون صنایع و معادن مجلس توانست کلیت خودرو بورسی را در مجلس تصویب کند و حال این طرح در حال چکش کاری در خصوص بندهای آن است اما این که چرا هنوز به تصویب نهایی نرسیده در هاله ابهام است. هدف از این طرح ساماندهی بازار خودرو و جلوگیری از دلال بازی است.
روح اله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیش تر در گفتوگو با صدای بورس طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا را در جهت مدیریت بازار خودرو اعلام کرده بود و ازجمله بندهای آن را این گونه مطرح کرده بود:
1- در این طرح فروش خودروهای خریداری شده از بورس کالا تا مدت ۳ سال پس از زمان خرید، مشمول مالیات به میزان ۳۰ درصد قیمت خریداری شده، میشوند.
2- ۳۰ درصد از منابع حاصل از مابه التفاوت قیمت پایه و فروش خودروها در بورس کالا، صرف توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت خرید داخل و جایگزینی خودروهای فرسوده خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
سهام مردم؛ آزمون و خطای سازمان بورس
3- ۷۰ درصد از منابع باقی مانده نیز به صورت تسهیلات قرضالحسنه و با یارانه تسهیلات با موعد باز پرداخت حداکثر پنج ساله با ترتیب اولویت در اختیار طرحها و نهادهای دانش بنیان قرار میگیرد.
سعیدانگبینی، کارشناس بورس کالا در گفتوگو با صدای بورس بیان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا همچون حضور سایر کالاها در بورس است اما کارآمدی این عرضه منوط به این است که بدون محدودیت و دستکاری صورت بگیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بندهای در نظر گرفته شده برای خودرو بورسی، میتواند قیمت خودرو را مدیریت کند، به معضلات اقتصاد دستوری اشاره کرد و گفت: اگر عرضه خودرو به شکل دستوری و با قاعده و قانون خاص انجام شود، باعث اختلال در بازار میشد و از طرفی بازار راه خود را برای رسیدن به اهداف خود پیدا می کند.
بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو نیز در گفتوگو با صدای بورس تصریح کرد: در هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نشده است و ایران اولین تجربه خودرو بورسی است. این طرح دردی از مردم دوا نمیکند و اینکه خودرو قرار است چگونه و با چه سازکاری وارد بورس شود هنوز مشخص نیست.