صدای بورس - مروارید اسلامی؛ به تازگی علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران برای عرضههای اولیه اظهار آمادگی کامل کرده است.
از سویی، مدیر پذیرش بورس نیز پیشتر خبر از آمادگی برای عرضه ۱۱ شرکت در سال جاری داده بود. اما آیا در شرایط کنونی بازار، عرضههای اولیه میتواند کمککننده باشد؟ هماکنون که اعتماد به بازار در بین مردم تا حد زیادی از بین رفته است آیا عرضههای اولیه یا ابزاری مانند اوراق تبعی میتواند راهگشا باشد؟
امیر سیدی، مدیرعامل کارگزاری امینسهم در گفتوگو با صدای بورس درخصوص عرضههای اولیه گفت: عرضه اولیه برای بازار حالت دو لبه دارد. زمانی که بازار برای مدت زیادی زیر فشار فروش بوده و رونق نداشته است، اگر عرضه اولیه شرکتهای کوچک و متوسط با قیمت مناسب انجام شود، میتواند برای بازار جذاب باشد ولی بهطور قطع نباید عرضه شرکتهای بزرگ را داشته باشیم؛ چرا که عرضههای اولیه در کشور ما بهطور معمول براساس مدل جهانی نیست؛ در مدل جهانی عرضه اولیه، خود شرکت سهام جدید منتشر میکند و مبلغ عرضه اولیه در دل شرکت میآید و سرمایه جدیدی برای شرکت میشود و قیمت را توجیه میکند، ضمن اینکه بلافاصله قیمتها شناور میشود و صفهای خرید تشکیل نمیشود.
بیشتر بخوانید:
این هفته، اقبال سهامداران به گروه پالایشی
او ادامه داد: در عرضههای اولیه بورس ایران، اگر شرکت بزرگ باشد، سهامدار عمده پول بزرگی را از بازار خارج میکند و بهطور معمول دیده شده که این اتفاق میتواند بازار را شکننده و خراب کند، چنانکه در تابستان سال گذشته شاهد بودیم عرضههای اولیه بزرگ، در نهایت در موج ریزشی بازار موثر بود. عرضههای اولیه میتواند به بازار کمک کند ولی حتما شرکتهای کوچک و متوسط با حجم محدود و قیمت مناسب باید در اولویت باشند.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با برگشت اعتماد به بازار گفت: اگر بازار جذاب شود، اعتماد برمیگردد. جذابیت به این معناست که کمک شود تا حجم معاملات و نوسانات قیمتها آزادانهتر انجام شود.
سیدی درخصوص اوراق تبعی نیز گفت: این اوراق ابزار خوبی به شمار میرود ولی حرفهای است و اگر در مقیاس بزرگ بین نهادهای مالی حرفهای استفاده شود، میتواند اثربخش باشد؛ مانند پیشنهاد اخیر درخصوص انتشار اوراق اجاره سهام و قبول شدن آن در حدنصاب صندوقها.