عرضه خودرو و مسکن در بورس کالا اقدامی کاملا اشتباه است و در دنیا چنین تجربهای وجود ندارد. این کار فقط باعث افزایش گرفتاریهای موجود میشود. همیشه اقدامی اشتباه انجام میشود و بعد بهدنبال راهکار برای جبران آن میگردند.با این اقدام فقط رانت و دلالی زیادتر میشود. در حال حاضر خودرو به کالایی سرمایهای تبدیل شده است. با ایجاد شورای رقابت در این بازار رانت بهوجود آوردند و حالا قصد دارند این را از شورای رقابت خارج و وارد بورس کنند، فقط برای اینکه عدهای دلال به سود برسند.
برای نابودی این صنایع میخواهند آنها را وارد بازار سرمایه کنند. اصرار برای عرضه مسکن و خودرو در بورس کالا به این دلیل است که عدهای رانتخوار بهدنبال افزایش رانت هستند. با پرسش از تمامی مدیران خودروسازی و ساختمانسازها متوجه میشویم هیچکدام موافق ورود خودرو و مسکن به بورس نیستند زیرا معلوم نیست آنها به چه نحوی قرار است عرضه شوند. نحوه قیمتگذاری، نحوه ثبتنام مردم و... مشخص نیست و این موضوع میتواند تعداد دلالان را زیاد کند، زیرا دلالی که قبلا با ۲۰۰ کارت ملی ماشین خریداری کرده است در حال حاضر در بورس هم میتواند با ۲۰۰ اسم مختلف خریداری کند و دیگر ماشینی به دست مردم نخواهد رسید.
این استدلال که با این اقدام دست دلالان از بورس قطع میشود، غلط است. زیرا در شرایط فعلی هم در بورس کالا برای تمامی کالاها مانند مواد پلیمری، فولاد، آلومینیوم و... دلال وجود دارد و تولیدکنندگان به سختی به مواد اولیه دست پیدا میکنند. دلالان مجوزها را خریداری میکنند و سازنده چون مجبور است، از دلالان مجوزها را دریافت میکند. قاعده کلی این است که درصورت تولید خودرو، خودروساز محصول خود را قیمتگذاری و اعلام کند و هر شخصی که توانست و شرایط را داشت، خریداری میکند اما با راهاندازی شورای رقابت و قیمتگذاری دستوری این صنایع را نابود کردیم که البته هدفشان همین از بین بردن صنایع بود. به همین دلیل است که ظرف ۵ سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد زیان انباشته به بار آوردهاند. تفاوت قیمت خودرو در بازار و در کارخانه بهدلیل نوسانات نرخ ارز است و قیمت تمامی مواد اولیه ۱۰ برابر شده است. متاسفانه در شرایط فعلی بورس کالا به بنگاهی معاملاتی تبدیل شده است.
- سعید صبوری، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان همگن کشوری
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۹