اینکه دوست داشته باشیم در بانک سرمایه گذاری کنیم یا مسکن؟ یک امر کاملاً شخصی است. اما اگر شما بخواهید یک سرمایه گذاری مطمئن و بدون ریسک یا کم‌ریسک‌تر داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با همدیگر ببینیم سود بانکی بهتر است یا خرید مسکن و چرا باید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟ 

در بانک سرمایه گذاری کنیم یا مسکن؟

وضعیت اقتصادی نامتعادل کنونی باعث شده است که ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف بیشتر از گذشته باشد. همین طور رکود اقتصادی از سوی دیگر شرایط بسیار بدی را برای افراد سرمایه‌گذار ایجاد کرده و به نوعی موجب سردرگمی آن‌ها را در این بازار شده است.

به همین خاطر اگر فردی بخواهد در این شرایط بدون علم و برنامه ریزی وارد شود، ممکن است که در مرحله نخست ارزش دارایی‌اش کم شده و در مرحله بعدی هم باعث شود که سرمایه‌اش به صورت کلی نابود شود. لذا اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری در هر بازاری از طلا و ارز گرفته تا بورس و ملک را دارید، ابتدا تا چند وقت فقط درباره اینکه نحوه سرمایه‌گذاری در بازار به چه صورت است و سازوکار بازار چگونه است اندیشه کنید. این کار کمک می‌کند تا بتوانید جلوی روند پر ریسک بازار به راحتی بایستید.

معمولاً سرمایه‌گذاران برای فرار از ریسک بازارهای سرمایه گذاری دارایی خود را بین این بازارها به نسبت رونق و بازدهی که از هر بازار پیش‌بینی کرده‌اند، تقسیم می‌کنند اما برای کسانی که مقدار پس‌انداز کمتری دارند کار دشوارتر شده و مجبورند یکی از بازارهای موجود را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. در ایران سرمایه گذاری در بانک یا مسکن بیشتر مرسوم بوده و معمولاً به‌عنوان دو بازار مقابل هم دیده می‌شوند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که در چه شرایطی کدام‌یک از این دو مورد را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم. مطالعه مقاله "پیشنهاد سرمایه گذاری با پول کم" می تواند مفید باشد.

اغلب افرادی که دارای سرمایه زیادی هستند و می‌خواهند تا سرمایه‌گذاری در یکی از این بازارها را شروع بکنند، دیگر این سؤال ابتدایی مقاله یعنی در بانک سرمایه گذاری کنیم یا مسکن؟ را از خودشان نمی‌پرسند. به این دلیل که این افراد با سرمایه‌ای که در اختیار دارند به راحتی در چندین بازار مختلف سرمایه‌شان را تقسیم می‌کنند و وارد می‌شوند.

با این کار هم سود بیشتری عایدشان می‌شود هم در زمان ملتهب شدن یک بازار، بازار دیگر ضرر و زیانشان را بالانس می‌کند. اما برای افرادی که می‌خواهد با سرمایه به نسبت کمتری وارد این دو بازار شوند، خب به هر حال باید یکی را بر دیگری ترجیح بدهند. دو سر فصل مهمی که قرار است تا در این مقاله به آن‌ها بپردازیم عبارت‌اند از:

  1. عوامل تأثیر گذار بر انتخاب نمودن نوع سرمایه گذاری
  2. سود بانکی بهتر است یا خرید مسکن

برای اینکه به جواب سؤال در بانک سرمایه گذاری کنیم یا مسکن برسیم، ‌باید فاکتورهای مختلفی را درنظر بگیریم تا بتوانیم از طریق آن‌ها به سرمایه‌گذاری بپردازیم. به صورت کلی انواع سرمایه‌گذاری در بازار به نوع شخصیت فرد و همین طور انتظاراتی که از بازار دارد بستگی خواهد داشت. ممکن است این تصور در نظرتان پدید آید که هر شخصی برای کسب سود بیشتر به سرمایه‌گذاری دست می‌زند اما خب عده‌ای هم هستند که ریسک کمتری را قبول می‌کنند و دنبال دردسر بازار نیستند.

این دسته از افراد ترجیح می‌دهند که سود کمتر با درصد بیشتری از اطمینان نصیب حالشان شود تا اینکه بخواهند ریسک زیادی را متحمل شوند. به هر حال این عامل کاملاً به خودتان بستگی دارد که بخواهید تصمیم بگیرید جز کدام یک از افراد باشید. اینکه دل به دریا بزنید و دنبال سود فراوان باشید و ریسک بازار را به جان و دل بخرید، یا اینکه محافظه کار باشید و از ریسک گریزان، و تنها به سود کم اما مطمئن قانع باشید. اگر به بازار بورس و اوراق بهادار علاقه مند هستید مطالعه مقاله تحلیل رفتارشناسی در بورس را پیشنهاد می کنیم.

با تمام این مواردی که گفته شده چهار عامل اصلی وجود دارد که با بررسی هریک از آن‌ها می‌شود فهمید کدام یک از بازارها بیشتر از سایرین دیگر ارزش این را دارند که بشود در آن‌ها سرمایه‌گذاری نمود. ریسک، نقدشوندگی، تورم و بازده چهار عامل اصلی و اساسی هستند که باید حتماً در نظر داشت. همان طور که مشاهده می‌کنید نخستین مورد در این باره ریسک است. خیلی از افراد هستند که تمایل دارند ریسک بالا را پذیرا باشند تا بتوانند سود زیادی حاصل کنند.

البته این را هم بگوییم که همیشه و در همه حال ریسک زیاد برابر با سود زیاد نیست و این احتمال وجود دارد که گاهی ریسک زیاد آن‌چنان کمرتان را به خاک بزند که تا چند وقت جایش درد بگیرد و ضرر غیر قابل جبرانی نصیبتان شود.

با این وجود عده‌ای هم به دنبال این هستند سود خیلی کمی از بازار ببرند اما لااقل خیالشان راحت باشد که سرمایه‌شان به کلی نابود نخواهد شد و به همان سود هم کفایت می‌کنند. پس این عامل بسیار مهم است که ببینید دوست دارید با چه استراتژی وارد بازار شوید.

مورد بعدی که قرار است به آن بپردازیم نقدشوندگی است. به این معنی که هر وقت شما اراده کنید بتوانید سرمایه خود را از بازار خارج کنید. اغلب افرادی که دارای سرمایه محدودی هستند و دلشان می‌خواهد هر زمان که به پولشان نیاز دارند، آن را از بازار خارج کنند به این عامل توجه بسیاری می‌کنند؛ بنابراین شما هم بسنجید بازار تا چه حدی برایتان این امکان را فراهم می‌کند که هر زمانی اراده کردید بتوانید سرمایه خود را خارج نمایید.

مورد دیگری که باید به آن بسیار توجه کرد عامل تورم است. در بازار کنونی ما تورم حرف اول و آخر را می‌زند. شما باید بازاری را ترجیح بدهید که به نسبت با تورم رشد خواهد کرد و ارزش پولتان را حفظ می‌کند، اما اگر به دنبال این هستید که این عامل را جدی نگیرید مطمئن باشید که شکست خواهید خورد. هیچ‌وقت در بازاری سرمایه گذاری نکنید که از تورم برای رشدش استفاده نمی‌کند. به دنبال بازاری بگردید که هم جهت با تورم در حال افزایش دارایی‌ها و منافع سود صاحبان سرمایه است.

بازده برگشت سود و سرمایه، جز موارد بسیار مهمی است که اغلب سرمایه‌گذاران بیشترین فوکوس خود را روی این عامل قرار می‌دهند و دوست دارند که ببینند چه زمانی به سود حاصل از سرمایه‌شان دست پیدا می‌کنند.

مسکن یا بانک؟

در بانک سرمایه گذاری کنیم یا در مسکن؟ حالا وقت آن رسیده با مواردی که گفته شد، ببینیم کدام سرمایه‌گذاری برای ما بهتر است. اما این را همیشه در نظر بگیرید که نمی‌شود گفت کدام مورد برای سرمایه‌گذاری بهتر است. اینکه در بانک سرمایه گذاری شود یا در مسکن بسته به نوع علاقه‌مندی شخص سرمایه‌گذار دارد. در مقاله "نرخ سپرده بانکی" به میزان نرخ سپرده در 16 بانک پرداخته ایم که مطالعه آن میتواند مفید باشد.

اغلب برای افرادی که اهل ریسک در بازار نیستند و تمایل دارند مقداری سود مشخص از سرمایه‌گذاری خودشان دریافت کنند، سرمایه‌گذاری در بانک بهترین گزینه است. البته طبق چهار موردی که در بالا بیان کردیم، بانک‌ها عامل نقدشوندگی را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند. یعنی در هر زمانی که تمایل داشته باشید به راحتی می‌توانید سرمایه خودتان را از بانک خارج کنید. اما چیزی که اینجا مهم واقع می‌شود تورم است.

تورم باعث می‌شود به‌مرورزمان ارزش مبلغ سرمایه‌گذاری شما در بانک به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. این را مدنظرتان قرار بدهید که اگر تورم به همین حالت افسارگسیخته پیش برود، و شرایط بازار به همین شکلی که مشاهده می‌کنید باشد، هیچ منطقی برای اینکه پول خودتان را در بانک بخوابانید وجود نخواهد داشت.

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن از این توانایی برخوردار است تا به میزان قابل قبولی عامل تورم را در سیطره خودش در بیاورد. البته بازار مسکن اغلب در برابر تورم با یک تأخیر 3 الی 6 ماهه واکنش نشان می‌دهد. ولی در هر حال ارزش سرمایه شما حفظ می‌شود و در برابر تورم کاهش پیدا نمی‌کند.

اگر شما در بازار مسکن سرمایه‌گذاری نمایید دو نوع بازده را در اختیار خواهید داشت. یکی بازده کوتاه مدت که به صورت اجاره ماهیانه به شما پرداخت می‌شود و دیگری بازده بلند مدت که بر اثر افزایش قیمت ملک و عرضه و تقاضا به سرمایه اولیه شما تعلق می‌پذیرد. ذکر این نکته در اینجا مهم است که بازار مسکن نسبت به بانک قابلیت نقدشوندگی کمتری دارد. اگر به هر دلیلی بازار با رکود مواجه شود، سرمایه‌گذار با مشکل نقدشوندگی در بازار روبه‌رو می‌شود.

و در آخر ...

پس این طور نتیجه می‌گیریم که اگر فردی هستید که به دنبال ریسک بالا نیستید و اغلب ترجیح می‌دهید در جایی سرمایه‌گذاری کنید که قابلیت نقدشوندگی زیادی دارد، باید به بانک رجوع کنید. اگر هم به دنبال این هستید که عامل تورم را پوشش بدهید و همسو با تورم به رشد سرمایه خودتان هم بپردازید، مسکن بهترین گزینه است.

به هر دلیل اینکه در بانک سرمایه گذاری کنیم یا در مسکن؟ یک استراتژی شخصی می‌طلبد و خودتان باید با شناختی که از خلقیات خود دارید، ببینید کدام بازار می‌تواند برای شما بهترین گزینه را به همراه بیاورد. پیشنهادی که ما می‌توانیم به شما بکنیم این است که حتماً چهار عامل بیان شده در این مقاله را یک بار دیگر با دقت کافی مطالعه کنید و ببینید کدام یک در سرمایه شما بیشترین تأثیر را دارد؛ سپس تصمیم نهایی را بگیرید قرار است با سرمایه‌ای که در دست دارید چه کاری انجام دهید. مطمئن باشید شما موفق می‌شوید.