یکی از حمایت‌هایی که در ماه‎های گذشته صحبت‌هایی از آن به میان آمد، حمایت شرکت‌های بزرگ از سهم‌هایشان و سهام خزانه و ابزارهای مشابه دیگر است که تاکنون این حمایت‌ها رنگ و بوی موفقیت به خود نگرفته است.

ذکر برخی از مباحث مربوط به حمایت را که از سوی رئیس جمهور جدید مطرح شده است، در گذشته نیز کم و بیش شاهد بودیم. در حقیقت در ماه‌های گذشته نیز به نوعی بازار سرمایه از سمت نهاد ناظر حمایت شده است. با این حال باید دید حمایت مدنظر دولت جدید به چه شکل است و چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟
پی بردن به نوع و ویژگی‌ حمایت‎ها نیز بستگی به تخصص، تجربه و دانش افرادی دارد که در تیم اقتصادی دولت آینده قرار خواهند گرفت. یکی از اظهارات مطرح شده در خصوص بازار سرمایه و بهبود شرایط سهامداران به منظور برگشت اعتماد و حمایت، ایجاد صندوق جبران خسارت سهامداران بوده که از قبل صحبت‌هایی پیرامون آن وجود داشته است. در واقع حدود شش ماه قبل نیز به نوعی صحبت از جبران ضرر و زیان افراد در بورس شده بود.
یکی از انواع حمایت‌هایی که در ماه‎های گذشته صحبت‌هایی از آن به میان آمد، حمایت شرکت‌های بزرگ از سهم‌هایشان، سهام خزانه و ابزارهای مشابه دیگری بود که بارها به گوش می‌رسید اما موضوع مهم این است که برخلاف چنین اظهارنظرهایی، تاکنون این حمایت‌ها رنگ و بوی موفقیت به خود نگرفته است. بازار سرمایه فضای خاص خود را دارد، یعنی اگر قرار بر این است که پیشنهادی مبنی بر حمایت از سهام مطرح شود، باید در چارچوب بازار سرمایه و با پذیرش ریسک‎هایی که برای سهامدار دارد، همراه باشد. در چنین شرایطی شاید بتوان شرایط را اندکی تعدیل کرد. حمایت‌هایی نظیر این مساله که شرکت‌های حقوقی بزرگ تصمیم به وارد کردن منابع مالی بزرگ‌تری به بازار بگیرند، می‌تواند یکی از انواع حمایت‌های مدنظر باشد. با این وجود تا زمانی که مسئولان اقتصادی دولت جدید در جایگاه خود مستقر نشوند و در واقع دولت به معنای واقعی کلمه روی کار نیاید، نمی‌توان نسبت به اظهارنظرهای صورت گرفته، خوش‌بین یا بدبین بود.با این وجود به احتمال زیاد با روی کار آمدن دولت جدید تغییرات بزرگی را در سیاست‌گذاری کلان شاهد خواهیم بود. به نظر می‌رسد بیشتر اظهارنظرها و وعده‌های رئیس جمهور جدید در خصوص بورس، رنگ و بوی حمایتی دارد. در واقع زمانی اعتماد به سهامدار بازمی‌گردد که اگر به مدت دو ماه سهم او صف فروش باشد، حقوقی بزرگی شروع به عرضه نکند. تمامی این مسائل اعتماد سهامداران را از بین می‌برد.زمانی که صحبت از اعتماد سهامدار می‌شود، یعنی سهامدار خرد مطمئن شود که قیمت‌ها رشد کنند و سهامداران خرد نیز مطمئن شوند که رشد ادامه‌دار است و قرار نیست نوسان‌گیری از سمت عده‌ای انجام شود و در این میان سهامداران بزرگ نه تنها عرضه‌های آبشاری ندارند بلکه حمایت نیز خواهند کرد. به نظر اظهارنظرهای مطرح شده بیشتر به حمایت‌های سهامداران عمده از بازار سرمایه بازمی‌گردد. تنها راهکار حمایت مطلوب از بازار سرمایه در شرایط فعلی این است که سهامداران عمده از بازار سرمایه حمایت کنند. به نظر راهکارهای این چنینی قابلیت اجرایی شدن بیشتری خواهد داشت و بیش از پیش مدنظر دولت آینده خواهد بود.

  • میثم درخشنده - نایب رئیس هیات مدیره گروه مالی بانک توسعه تعاون
  • هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۴