مدیر معاملات کارگزاری بانک صادرات بیان کرد: یکی از اصطلاحات و مفاهیم رایج در بازارسرمایه نسبت P/S است که در تحلیل بنیادی کاربردهای زیادی دارد و به تازگی در سایت tsetmc اضافه شده است.

به گزارش صدای بورس؛‌ یکی از اصطلاحات و مفاهیم رایج در بازارسرمایه نسبت P/S است که در تحلیل بنیادی کاربردهای زیادی دارد و به تازگی در سایت tsetmc هم اضافه شده است.

سهیلا نقی پور، مدیر معاملات برخط شرکت کارگزاری بانک صادرات در گفت و گو با صدای بورس گفت: گاهی به نسبت قیمت به فروش، PSR هم می‌گویند که مخفف Price to Sales Ratio است. همان‌طور که از اسم آن برمی‌آید، P/S از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول، قیمت بازار(price) هر سهم به فروش (sale) هر سهم است، برای این منظور می‌توانید از قیمت پایانی یا قیمت آخرین معامله استفاده کنید. بخش دوم، فروش (sale)شرکت به ازای هر سهم خواهد بود و برای این کار لازم است میزان فروش کل شرکت (به ریال) بر تعداد سهم‌های شرکت تقسیم شود.

نقی پور عنوان کرد: به غیر از P/E ، EPS وDPS که برای سرمایه گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است، موضاعات دیگری مانند اینکه آیا سهمی بالاتر یا پایین تر از ارزش ذاتی خود قیمت گذاری شده یا در نسبت درستی در حال معامله است نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: در شرکت‌هایی که زیان‌ده هستند و یا جریان نقدی در آنها منفی است، در کنار شرکت‌های رشد یافته سیکلی با سود نزدیک به صفر، این نسبت می‌تواند کمک بیشتری برای داشتن برآورد صحیح نسبت به شرکت به سرمایه گذار ارایه کند. به‌ طور کلی، با توجه به امکان دستکاری کمتر فروش نسبت به سود و همچنین پایداری بیشتر فروش نسبت به سود و جریان نقدی، محاسبه این نسبت می تواند دقت تحلیل و ارزیابی شرکت مورد نظر را بسیار افزایش دهد.

مدیر معاملات برخط شرکت کارگزاری بانک صادراتگفت: فرض کنید که می‌خواهیم نسبت P/S شرکتی را محاسبه کنیم:

*گام اول : به سایت TSETMC.COM می‌رویم و قیمت سهم را می‌خوانیم.

*گام دوم: از همین سایت، تعداد سهام منتشر شده فخوز را پیدا می‌کنیم.

*گام سوم : باید اطلاعات و صورتهای مالی میان دوره‌ای ماهانه، 3 ماهه، 6 ماهه و یا یک‌ساله شرکت مورد نظر را داشته باشیم. (این اطلاعات و صورتهای مالی هم در سایت خود شرکت و هم در سامانه کدال موجود است.) در ادامه به مقدار فروش ریالی برای امسال و همچنین برآورد سال مالی جاری دقت می‌کنیم. (این اعداد به میلیون ریال هستند)

وی در ادامه توضیحات گفت: باید مقدار فروش به ازای هر سهم یعنی فروش( S ) را محاسبه کنیم. در این مرحله با تقسیم پارامتر فروش ( درامدهای عملیاتی و غیر عملیاتی ) بر تعداد سهام شرکت 293b سهم است، نسبت فروش به تعداد سهام نماد مورد نظر شرکت به دست می آید.

نقی پور تصریح کرد: در گام آخر با تقسیم پارامتر p به دست امده ازتقسیم قیمت فروش بر تعداد، بر پارامتر S یعنی قیمت پایانی سهم، نسبت P/S هر سهم شرکت مورد نظر به دست می آید که این نسبت هرچه کم تر باشد می تواند بیانگر پایین بودن قیمت سهم باشد که نشانه ای مثبت است.