امنیت شغلی عبارت است از احساس راحتی نسبیای که کارمندی در موقعیت شغلی کنونی خود آن را تجربه میکند. دانستن اینکه شغل شما همیشه و در هر شرایطی (به طور نامحدود) در دسترستان است، رضایتبخش خواهد بود؛ برعکس، نبود امنیت شغلی میتواند استرسزا باشد و روی بهرهوری شما در محل کار تأثیر بگذارد. عوامل مهمی بر میزان امنیت شما در یک موقعیت شغلی تأثیر میگذارند. برخی از آنها کنترلپذیر هستند، در حالی که برخی دیگر به مواردی خارج از کیفیت کار شما مربوط میشوند.
مهارتهای تخصصی
به عنوان یک کارمند، هرچه مهارتهای شما تخصصیتر باشند، برای تصدی موقعیتهای شغلی از دیدگاه کارفرمایان بیشتر در اولویت خواهید بود. برنامهنویسان، مهندسان و پزشکان همگی امنیت شغلی مقبولی دارند، زیرا دارای تخصصهایی هستند که جایگزین کردن آنها دشوار و زمانبر است. این امر در اکثر موارد به درآمدزایی بیشتر نیز کمک میکند. توسعهی روزافزون مهارتهایتان میتواند امنیت شغلی شما را بیش از پیش تقویت کند؛ همچنین، افرادی که مدرک پیشرفتهی آکادمیک دارند، نسبت به کسانی که فاقد آن هستند، ثبات شغلی بیشتری دارند.
نگرش
حتی اگر مهارتهای فنی شما از مهارتهای دیگران در حوزهی فعالیتتان چندان متمایز نباشند، میتوانید با نگرش صحیح، خود را از مجموعه جدا کنید. داشتن نگرش مثبت، اخلاق کاری، انگیزهی پیشرفت و توسعه و همچنین متعهد بودن به شرکت و مشتریان میتواند امنیت شغلی شما را بهبود بخشد. این امر، بهویژه در مشاغلی که بخشهای پیچیده یا شلوغی دارند یا تحتتأثیر نوسانات اقتصادی بسیاری هستند، صادق است.
حدود اختیارات شغلی
مشاغل با توصیف و شرح وظایف گسترده اغلب امنیت بالاتری دارند؛ به این دلیل که شما در سازمانی که در آن کار میکنید، نقش پررنگتری دارید. در سازمانها و شرکتهای کوچک معمول است که هر کارمندی سهم بزرگی در پیشبرد فعالیتها دارد. اگر شرح شغلی بسیار محدودی دارید و همراه با ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ فرد دیگر که وظایف مشابهی دارند کار میکنید، این شرکت ممکن است بهسادگی تصمیم بگیرد که با ۱۰ یا ۲۰ درصد تعدیل کارکنان، فعالیتهای خود را از سر بگیرد. با ایجاد مهارتهایی خارج از محدودهی عملکرد شغلی خود، احتمالا خواهید توانست با اثرات منفی این عامل مبارزه کنید.
اگر درباره امنیت شغلی خود استرس دارید، این ۱۰ کار را انجام دهید
۱. به اهداف مدیرتان دست پیدا کنید
گام اول برای آنکه نزد مدیرتان محبوب شوید و امنیت شغلی خود را تضمین کنید، این است که طرز فکرتان شبیه به او باشد.
اهداف و مقاصد او برای کار را متوجه شوید و تمام تلاش خود را برای رسیدن به آنها به کار بگیرید.
این موضوع، به آنها کمک میکند تا قدر و ارزش شما را در شرکت درک کنند. توافق دوجانبهای برای مسئولیتهای خود به وجود آورید و مطمئن شوید که هر دو با فرایند و مهلت همگام هستید.
وقتی کارمندان در جریان اهداف و مقاصد نیستند، به راحتی از کار خود دور میشوند. نتیجه آن امکان شکست در وظایف است که برای کامندان تجربه تلخی خواهد بود.
در پایان، هدف شما این است که نشان دهید که به کار خودتان و موفقیت شرکت اهمیت میدهید و این دستیافتنی خواهد بود، وقتی که تمام تلاش خود را برای هدفی یکسان به کار میبرید.
۲. بهطور مؤثر ارتباط برقرار کنید
آیا نمیتوانید بهراحتی حرف بزنید؟ هیچگاه نظر یا بازخوردی را ارائه ندادهاید؟ آیا آن کارمندی هستید که دور مینشیند، گوش میدهد و در سکوت کارش را انجام میدهد یا شاید همان کارمند خودبزرگبین هستید؟
خبر جدید اینکه، نداشتن ارتباطات در محل کار میتواند نقش زیانآوری در امنیت شغلی شما داشته باشد.
وقتی مهارت های ارتباطی قوی دارید، نشان میدهید که به خود و ایدههایتان مطمئن هستید. زمانی که ارتباط موثر برقرار میکنید، احتمالا مدیرتان نیز برای شما بیشتر احترام قائل میشود.
متوجه شوید که کدامیک از روشهای ارتباطی برای مدیرتان راحتتر است (بهصورت ایمیل یا بهطور رودررو) و از آن استفاده کنید. آخرین گزارش کارها را بگیرید، سؤال کنید و اندیشههایتان را پیشنهاد دهید؛ در این صورت، ما تضمین میکنیم که مدیرتان همیشه شما را به اسم، به خاطر داشته باشد.
با این کار، وقتی زمان اخراجکردن فرا برسد، شما در امان خواهید بود.
۳. از انتظارات فراتر روید
وقتی خطر ازدستدادن شغل وجود دارد، ضروری است که کارتان را بهشکل فوقالعادهای انجام دهید. در واقع، باید همیشه این کار را انجام دهید تا کارمند ارزشمندی محسوب شوید.
همان کارمندی باشید که اگر اخراج شود، جای خالی تلاشهایش نمایان میشود. آنقدر کارتان را بهطور ممتاز انجام دهید که در صورت نبود تلاشهایتان، سازمان از هم فرو بپاشد.
باید به مدیریت نشان دهید که ارزشتان برای شرکت ضروری است تا امنیت شغلی داشته باشید. اگر سازمانی برای کاهش هزینهها از تعداد کارمندانش کم کند، احتمالا آنهایی را حذف خواهد کرد که انتظارات شرکت را برآورده نمیکنند و نتایج ضعیفی را تحویل میدهند. به هر حال، آنها هزینه و زمان شرکت را هدر میدهند.
با کارکردن زیاد روی فعالیتهای روزمره و بالارفتن از سطح توقع، از این موقعیت دوری کنید.
۴. حواستان به همهچیز باشد
بکوشید که آن کارمندی باشید که در روزهای بارانی و برفی، حواسش به همهچیز هست و این طور مدیر خود را تحتتأثیر قرار دهید. وقتی حجم کار زیاد باشد، بهراحتی چیزی از قلم میافتد؛ اما تمام تلاشتان را به کار گیرید تا منظم باشید و حساب وظایفتان را نیز داشته باشید.
بهعلاوه، برای خارقالعاده عملکردن، لازم است که کارتان را بهوقت تحویل دهید. برای نگهداشتن کارمندی که دیر وظایفش را انجام میدهد، هیچ دلیلی وجود ندارد. وقتی که این موضوع به مشکلی همیشگی تبدیل شود، احتمال اینکه مدیرتان عذر شما را بخواهد، زیادتر خواهد شد.
مهم است که از اتلاف زمان و پول کارفرمایتان بهخاطر عادات مدیریتی و سازمانی ضعیف جلوگیری کنید. راههایی را برای انجام وظایفتان و آشکارکردن مهارتهای عالی سازماندهی به وجود آورید و گسترش دهید تا از طریق آنها ارزش کارمندی و امنیت شغلی خود را بالا ببرید.
۵. انعطاف نشان دهید
میتوانید با نشاندادن انعطاف، تأیید مدیر خود را بگیرید. این ویژگی باارزشی برای هر کارمندی محسوب میشود، چون نشان میدهد که میتواند با تغییر در شرایط، وظایف و کارهای جدید کنار بیاید.
از آن دسته کارمندهایی نباشید که از انجام کارهای خارج از وظیفه سر باز میزنند، در عوض، نسبت به پروژهها و وظایف دیگر گشادهرو باشید. کارهایی را بپذیرید که هیچکس دیگری نمیخواهد آنها را انجام دهد؛ بهویژه فعالیتهایی که در نتایج شغلتان تأثیرگذارند و برای وظایف بیشتر، درخواست دهید.
اینها، راههایی هستند برای اینکه مدیرتان شما را بشناسد و در نتیجه امنیت شغلی شما را تضمین کند. اگر پاسخ شما «این کار من نیست» یا «آیا واقعا باید این کار را انجام بدهم» باشد، احتمالا بهزودی اسمتان از لیست کارمندان حذف میشود.
۶. فعال باشید
توانایی حل مشکلات در محل کار به دردتان میخورد.
در واقع، بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ درباره کار، اکثر کارفرمایان این مهارت را بیشتر از هرچیزی ارزشمند میدانند. کسانی که راهحلهای مؤثری را برای مشکلات در کار پیشنهاد میدهند و اجرا میکنند، برای بالابردن امنیت شغلی خود شانس فراوانی دارند.
تلاش کنید تا در زمانی که کارها بر وفق مراد پیش نمیروند، طرحهای عملی را ارائه دهید و در زمانهای دشوار، خونسردی خود را حفظ کنید و رفتار حرفهای داشته باشید.
کارفرمایان در زمانهایی که در محل کار موانعی به وجود میآیند، به این رفتار فعال توجه میکنند و ارزش تفکر خلاق و تحلیلی شما را میدانند؛ همچنین برای اینکه خونسردی خود را در زمانهای دشوار حفظ کردید، قدردان شما خواهند بود. کارمندی که وحشتزده میشود و منتظر میماند تا بقیه مشکل را حل کنند، بهندرت محترم خواهد بود.
۷. مهارتهای خود را افزایش دهید
کارفرمایان نسبت به کارکنانی که تلاش میکنند تا بیشتر یاد بگیرند، دید خوبی دارند.
دانش و مهارت خود را با خواندن اخبار صنعت، پیشرفتن با مد روز و تمرین پیوسته افزایش دهید. یادگیری مهارتهای جدید باعث میشود تا در آینده بهتر استخدام شوید و در شغل فعلی خود نیز عملکرد بهتری داشته باشید. این شاخصی است که همیشه مدیر را تحتتأثیر قرار میدهد.
اشتیاقتان را برای یادگیری بیشتر، با طراحی برنامه توسعه شغلی و کارکردن روی آن، به رئیستان نشان دهید. ممکن است آنها موقعیتهای یادگیری، سمینارها، گرفتن مدرک یا دوره آنلاین را به شما پیشنهاد دهند تا مهارتهای شما را بهبود بخشند.
بیشتر بخوانید:
۸. از سیاستبازیهای اداری خودداری کنید
اگر به این معروف هستید که از سیاستبازیهای اداری خودتان را جدا میکنید، تصویر مثبتی از خود بر روی مدیریت خواهید گذاشت و امنیت شغلی خود را تضمین خواهید کرد.
وقتی شایعهپراکنی و سخنچینی در شرکت بیداد میکند و همکاران دائما در حال دعوا و بگومگو هستند، به رفتار مثبت خود ادامه دهید و فقط روی کارتان تمرکز کنید.
آنهایی که شایعهپراکنی کردند و باعث کشمکش و دعوا شدند، ارزش خود را بهعنوان کارمند زیر سؤال بردند. هیچکس، از جمله مدیرتان، دوست ندارد که کسانی را در کنار خود داشته باشد که مشکل ایجاد میکنند و کارها را در محل کار سخت میکنند، یا بدتر از اینها، به شهرت شرکت آسیب میزنند.
اگر با ماجرایی روبهرو شدید، ثابت کنید که توانایی آن را دارید که آرام و محترم باشید؛ از اینکه خشم و عصبانیت خود را نشان دهید، دوری کنید. رئیستان، بهخاطر این رفتار حرفهای و مهارتتان در برخورد محترمانه با دیگران، از شما قدردانی میکند.
۹. به همکاران خود کمک کنید
ارتباط با رئیس، راهی برای ایجاد امنیت شغلی به شمار میآید، اما برقراری ارتباط با همکارانتان نیز به همان میزان اهمیت دارد.
اشتیاق و همدردی خود را از طریق اینکه مشتاقانه بهسمت همکارانتان دست یاری دراز میکنید، نشان دهید. به آنها کمک کنید، پیشنهاد دهید و وقتی در شرایط سختی هستند، با آنها همدردی کنید.
داشتن مهارت همدردی، به کارمندان کمک میکند تا اختلافاتشان را حل و ارتباطات خود را تقویت کنند و سازندهتر باشند؛ این موضوع، در بلندمدت روی فرهنگ سازمانی شرکت نتیجه مثبتی خواهد داشت. مدیرتان نهتنها برای دستیابی به نتایج بهتر، بلکه بهخاطر اینکه ارزشی را برای تیم به ارمغان آوردید و برای سایر کارمندان لذت ایجاد کردید، به شما احترام خواهد گذاشت.
۱۰. وقتشناس باشید
مهم نیست که چقدر در کارتان عالی هستید، اگر دیررسیدن به محل کار برای شما به عادت تبدیل شده است، خود را در خطر اخراج ببینید.
کارفرمایان به کارمندانی نیاز دارند که وقتشناس باشند؛ وقتشناسی به آنها اطمینان میدهد که کارمندشان مطمئن و امین است. اگر شما از آن دسته کارکنانی هستید که معمولا دیر به محل کار میرسند، در واقع نشان میدهید که برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید و نسبت به کارتان تعهدی ندارید؛ این دو، دلایل موجهی برای اخراجشدن محسوب میشوند.
وقتشناسی به شما امنیت شغلی میدهد، چراکه ثابت میکند که واقعا حرفهای هستید و اعتبار شما را بهعنوان کارمندی امین و مطمئن بالا میبرد.
در آخر
همه افراد همواره عاشق شغلشان نیستند و برخی از روزها حتی مشتاقترین کارمندان نیز علاقهای ندارند به محل کارشان بروند و فعالیتی داشتهباشند. اما اگر روزهای متمادی دچار این احساسات بودید؛ شاید وقت آن است که دربارهی شغلتان تجدیدنظر کنید. با نکاتی که گفتیم، میتوانید جایگاه خود را در شرکت تقویت کنید و امنیت و ثبات بیشتری را در کارتان احساس کنید.
منبع: کاربوم