به گزارش صدای بورس، سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: آریا به عنوان نخستین کراس اوور کاملا ایرانی در نیمه دوم امسال با گیربکس اتوماتیک، طراحی بسیار زیبا و امکانات و استانداردهای به روز به تولید انبوه خواهد رسید.
وی اضافه کرد: امیدوار هستیم خودرو شاهین با گیربکس اتوماتیک را نیز در پاییز امسال تولید و به بازار عرضه کنیم.
سلیمانی ادامه داد: علاوه بر این دو محصول، خودرو اطلس نیز که یک محصول کراس برپایه خودروهای ساینا و کوییک است، تولید میشود و جایگزین محصول تیبا خواهد شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه یکسال از توقف تولید پراید میگذرد، گفت: تولید خودروی پراید، زیان ده بود ضمن اینکه با توجه به قیمت گذاری دستوری، تولید هر دستگاه پراید از نظر مالی نیز برای سایپا ضرر به همراه داشت و گزارشهای مالی نشان میدهد اگر تولید پراید ادامه پیدا میکرد در یکسال گذشته ۲۳۰۰ میلیارد زیان بیشتر برای سایپا به همراه میداشت.
مدیرعامل سایپا با بیان اینکه پراید سهم قابل توجهی از آمار تولید این خودروساز را به خود اختصاص داده بود، گفت: نگرانیهایی برای توقف تولید وجود داشت، اما با تلاش مدیران، کارکنان و زنجیره تامین سایپا در کمتر از دو ماه محصولات جدید جایگزین پراید شدند و در پایان سال۹۹ نیز شاهد بودیم که سایپا بدون پراید نسبت به سال ۹۸ افزایش تولید نیز داشت.
سیدجواد سلیمانی در ادامه به تولید و عرضه محصول جدید شاهین نیز اشاره کرد و افزود: در سالهای گذشته خودروهایی به عنوان محصول داخلی تولید و عرضه شد، اما بیشتر آنها نتیجه تغییر اندکی در طراحی یا امکانات خودروهای غیرایرانی بود، اما شاهین محصولی است که از صفر تا صد طراحی و تولید آن کاملا داخلی و متعلق به گروه خودروسازی سایپاست.
وی افزود: شاهین با فناوری به روز و استانداردهایی که امکان عرضه آن به بازارهای صادراتی را فراهم کرده است، تولید و با کمترین ایراد و استقبال قابل توجه به بازار عرضه شد.
بیشتر بخوانید: قیمت محصولات سایپا (۱۴۰۰/۵/۱)
توقف تولید نیسان آبی تا پایان سال
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در گزارش خود به سهامداران از رفع مشکلات در حوزه تولید خودروهای تجاری در شرکتهای زامیاد و سایپادیزل خبر داد و افزود: تولید وانت زامیاد که همه آن را با نام نیسان آبی میشناسند نیز تا پایان سال متوقف و محصول پادراپلاس با توان فنی و امکانات به روز جایگزین آن خواهد شد. همچنین طرح تولید اتوبوسهای برقی و دیزلی نیز در این دو شرکت آغاز و قراردادهای خوبی نیز در راستای آن منعقد شد و به زودی توان تولید خودروهای تجاری سایپا نیز احیا خواهد شد.
سلیمانی در بخش حسابهای مالی سایپا نیز گفت: در سه ماه نخست سال۹۹ سایپا از زیان خارج و به سود عملیاتی نزدیک شد، اما افزایش قابل توجه نرخ ارز و نهادههای تولید در کنار قیمت گذاری دستوری برنامه ریزیهای ما را بهم ریخت و دوباره زیان ده شدیم.
به گزارش آنا، مدیرعامل سایپا گفت: با تلاشهای صورت گرفته در بخشهای مالی و کاهش قابل توجه تعهدات ناشی از اجرای برنامههای دقیق در حوزه فروش، در سه ماه نخست امسال نیز زیان ده نبوده ایم و اگر شاخصهای اقتصادی تغییر نکند، امسال از زیان خارج خواهیم شد.
سلیمانی در تشریح تلاشها برای کاهش تعهدات افزود: در ابتدای سال ۹۸ بیش از ۵۴۰ هزار دستگاه تعهد در سایپا داشتیم، اما این عدد در حال حاضر به ۱۷۰ هزار تعهد رسیده که معادل چهار ماه تولید است. ضمن اینکه تعداد تعهدات معوق نیز کمی بیش از ۳ هزار دستگاه است و امیدواریم به زودی، صفر شود.
مدیرعامل سایپا ادامه داد: تا پایان چهارماه نخست سال، هیچ تعهدی برای سال ۱۴۰۱ ایجاد نکرده ایم که از نظر انضباط مالی امتیاز ویژهای برای ما به حساب میآید.