به گزارش صدای بورس؛ هادی خانی، معاون فناوری های مالیاتی سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی کشور پس از انجام اقداماتی در چارچوب «طرح جامع مالیاتی» و «نظام مالیات الکترونیک» (E. TAX) هم اکنون در آستانه تبدیل شدن به یک نظام مالیاتی مدرن است که مالیات هوشمند(I. TAX ) اصلیترین مشخصه آن به شمار میرود.
وی افزود: ویژگی نظام مالیاتی هوشمند نیمه متمرکز و یکپارچه بودن اطلاعات، دادهمبنا بودن کلیه فرآیندهای مالیاتی، از مرحله شناسایی مودیان و ثبت نام گرفته تا مرحله تشخیص، رسیدگی و وصول و اجرا و همچنین مودی محور بودن آن است. نتیجه اجرای این نظام مدرن مالیاتی، افزایش کارآیی در تامین منابع بودجه عمومی، اجرای عدالت مالیاتی، سادگی و سهولت فرایندهای مالیاتی، رضایت ذینفعان، کاهش فرار مالیاتی و نیز افزایش تمکین داوطلبانه و صادقانه مودیان است.
معاون فناوریهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه هوشمندسازی نظام مالیاتی، مهمترین برنامه این سازمان محسوب میشود، بیان داشت: به واسطه اجرای این سیستم نوین مالیاتی، مالیاتستانی براساس دادههای شفاف، دقیق و بهروز انجام گرفته و مبنای محاسبه مالیات، صورتحسابهای الکترونیک ارسال شده از سوی مودیان در چارچوب قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان و نیز اطلاعات ارایه شده از سوی دستگاههای ذیربط خواهد بود.
وی در خصوص دستاوردهای مهم نظام مالیاتی در حوزه مالیات الکترونیک اظهار داشت: بارزترین اقدام در این زمینه که نقش مهمی در تحقق نظام دولت الکترونیک داشته راه اندازی درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی My.tax.gov.ir و با شعار «هر ایرانی یک مودی» است. این پنجره واحد، به نحوی طراحی و پیادهسازی شده که پروفایل مالیاتی به هر فرد ایرانی اعم از مودیان مالیاتی و غیره قابل ارایه خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
خانی خاطرنشان کرد: از طریق این پنجره واحد الکترونیک، حدود ۳۵ خدمت مالیاتی به عموم شهروندان و مودیان بطور متمرکز و به صورت الکترونیک ارایه میشود. از جمله این خدمات میتوان به مشاهده اطلاعات پروندههای مالیاتی در بخش مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، کارتابل ابلاغ الکترونیک، ارایه اظهارنامههای مالیاتی، رفع تعهدات ارزی و ... اشاره کرد.
به گزارش ایرنا معاون فناوریهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور افزود: همچنین سایر اقداماتی که شهروندان برای انجام آن نیازمند مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی یا سایر مراجع بودند، از جمله پرداخت قبوض مالیاتی، دریافت گواهی نقل و انتقال موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم، استعلام ممنوع الخروجی، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام مالیات خریداران سکه و غیره نیز از طریق این درگاه ملی قابل ارایه به مردم است.
وی، با بیان اینکه این درگاه خدمت رسانی روز به روز تکامل یافته و خدمات مطلوبتری را به صورت الکترونیک به مودیان ارایه خواهد کرد گفت: از جمله خدمات در دست طراحی میتوان به مشاهده فرآیندهای رسیدگی و قطعیت، درخواست بخشودگی جرائم، درخواست تقسیط بدهی مالیاتی، درخواست ثبت و پیگیری اعتراض، ارسال اظهارنامههای مشاغل و مستغلات استیجاری و ارث، اعلام عدم فعالیت/تعطیلی/ شروع به کار و یا تغییر کاربری، درخواست استرداد، درخواست ارسال اظهارنامه به بورس، درخواست تمکین برگههای مالیاتی و مشاهده مالیات تکلیفی پزشکان اشاره کرد که در آینده، این خدمات به شکل موثری به مودیان ارایه خواهد شد.
خانی اضافه کرد: با الکترونیکی شدن تمامی خدمات مالیاتی، ارتباط مودیان با ادارات مالیاتی به کمترین میزان کاهش مییابد و به تبع این امر، فساد اداری و هزینههای وصول مالیات نیز به شدت پایین خواهد آمد.