با احتساب صندوق اختصاصی بازارگردانی بانک دی، این کارگزاری در حال حاضر مدیریت دو صندوق سرمایه‌گذاری را برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

شرکت کارگزاری بانک دی نیز همانند بسیاری از کارگزاری‌های فعلی، با خرید و تغییر نام یک کارگزاری دیگر، فعالیت خود را آغاز کرد.

فروردین‌ماه ۱۳۹۱ بود که با دریافت مجوزهای رسمی و تکمیل فرآیند انتقال، کارگزاری سهم‌اندیش به کارگزاری بانک دی تغییر نام داد و دوران جدید و متفاوتی را شروع کرد. با احتساب صندوق اختصاصی بازارگردانی بانک دی، این کارگزاری در حال حاضر مدیریت دو صندوق سرمایه‌گذاری را برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

تمرکز برای جبران افت
نخستین صندوق این مجموعه با نام صندوق سرمایه‌گذاری بانک دی، در خردادماه ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق با افتی ۴۵ درصدی در یک‌سال گذشته، اکنون به مرز ۸۹۸ میلیارد ریال رسیده است. بازار سهام و در صدر آن، گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات» سهمی در پرتفوی صندوق دارند. گرچه سطح بازدهی سالانۀ این صندوق نیز همانند برخی صندوق‌های سهامی دیگر و در پی ریزش سنگین بازار سهام، منفی است، اما در یک ماه گذشته بازدهی بیش از ۵ درصدی داشته است. در افق بلندمدت‌تر نیز، صندوق بانک دی از ابتدای تأسیس تاکنون، بیش از ۲۳۵۳ درصد بازدهی محقق ساخته است.

بالاتر از سود بانکی
کارگزاری بانک دی، در مهرماه سال ۱۳۹۰ و در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، صندوق با درآمد ثابت ارزش‌آفرینان دی را تأسیس کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق، با رشدی ۶ درصدی در سال گذشته، اکنون به مرز ۷۵ هزار میلیارد ریال نیز رسیده است. متناسب با نوع صندوق، بازار سهام سهم اندکی در پرتفوی آن داشته و بیشترین سرمایۀ صندوق با ۴۶ و ۴۰ درصد، به ترتیب به بازار بدهی و سپردۀ بانکی اختصاص یافته است. صندوق ارزش‌آفرینان دی در یک‌سال اخیر، ۸/۱۹ درصد بازدهی کسب کرده که این رقم بالاتر از سود سپردۀ بانکی و متناسب با بازدهی بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت دیگر، بوده است.
در جدول گزارش مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت کارگزاری بانک دی را مشاهده می‌کنید.

تضمین سود در شرایط رقابتی

با احتساب صندوق اختصاصی بازارگردانی بانک دی، شرکت کارگزاری بانک دی در حال حاضر مدیریت سه صندوق سرمایه‌گذاری را برعهده دارد.

  • صندوق سرمایه‌گذاری بانک دی:

این صندوق‌ حداقل ۷۰درصد از دارایی‌های خود را در سهام بورس سرمایه گذاری می‌کند و۳۰درصد باقی‌مانده نیز به اختیار مدیران صندوق در سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی یا سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌شود که سبب می‌شود ریسک این نوع صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر باشد. به دلیل اینکه بخش زیادی از دارایی‌های این صندوق در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود، در نتیجه این صندوق‌ حداقل سود تضمین شده ندارد.

  • صندوق سرمایه‌گذاری ارزش‌آفرینان دی:

این صندوق بخش قابل توجهی از سرمایه‌های خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کند تا بتواند در یک شرایط کاملاً رقابتی بازدهی بالاتری نسبت به سپرده‌های بانکی ایجاد کند.

  • صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی گروه دی:

این صندوق نوع تخصصی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بانک دی است که بازارگردانی سهام شرکت‌های بورس و فرابورس را بر عهده دارد و ملزم است که بر اساس تعهداتی که به سازمان بورس دارد، هم در نقش خریدار و هم در نقش فروشنده به بهبود نقدشوندگی و متعادل نگه‌داشتن سهام مدنظر در بازار کمک کند.

  • نوید اختری‌زاده - مدیر آموزش کارگزاری بانک دی
  • هفته نامه اطلاعات بورس_ شماره ۴۱۵