یک کارشناس اقتصادی گفت: با ابزارهای مختف کنترل قاچاق، مدریت خروج سرمایه و برنامه‌ریزی بهتر برای اخذ مالیات می‌توان تورم را کنترل کرد.

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ میزان تورم در آمار ها بین ۴۰ تا ۴۲ درصد گزارش شده است، کارشناسان بورسی، میزان تورم را در مرز هشدار عنوان کرده و موقعیت کنونی اقتصاد کشور را خطرناک می‌دانند.

سید کمال سید علی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با صدای بورس اظهار کرد: تورم مرز هشدار را رد کرده است، اما این تورم قابل کنترل و ابزارهای آن نیز در دست خود ماست.

سید علی با اشاره به تجربه کنترل مقطعی تورم گفت: سال های ۹۲ و ۹۳ تورم کنترل شد و ۳ سال نرخ ارز تقریبا ثابت ماند، البته یکسان سازی نرخ ارز و تک نرخی شدن باید در این دوره انجام می‌شد.

بیشتر بخوانید:

وی افزایش حجم نقدینگی، به فروش نرفتن نفت، اجرایی نشدن خصوصی سازی و سیستم ضعیف دریافت مالیات را عامل تورم عنوان کرد و گفت: با ابزارهای مختف کنترل قاچاق، مدریت خروج سرمایه و برنامه ریزی بهتر برای اخذ مالیات می‌توان تورم را کنترل کرد.

سیدعلی با بیان اینکه مدیریت بحران تورم از عهده مسئولان مملکت بر می‌آید، گفت: عمده مشکلات کنونی به خاطر تحریم هاست در صورت تنش زدایی و روند مثبت مذاکرات مذاکرات، تورم می‌تواند به ۱۵ درصد برسد.