مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه درباره برنامه‌های این شرکت از جمله حضور در بورس توضیح داد و به چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های بیمه، برنامه‌ها و اقدامات شرکت بیمه زندگی خاورمیانه اشاره کرد.

هر چند شیوع بیماری کرونا اقتصاد کشور و شرکت‌های بیمه را تحت تاثیر قرار داد و بر صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه تاثیرات زیادی گذاشت اما بنا به گفته مهدی نوروزی، مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه، در سال پیش‌رو، صنعت بیمه با رشد و افزایش پرتفوی روبه‌رو خواهد شد و شرکت‌های بیمه نیز سودآوری مناسبی را از محل عملیات بیمه‌گری تجربه خواهند کرد. او در گفت‌وگو با هفته‌نامه اطلاعات بورس، درباره برنامه‌های این شرکت از جمله حضور در بورس توضیح داد و همچنین به چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های بیمه، برنامه‌ها و اقدامات شرکت بیمه زندگی خاورمیانه اشاره کرد.

  • ارزیابی شما از وضعیت این روزهای بازار سهام چیست؟

سال گذشته تحولات و اتفاقات زیادی در بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه افتاد. به‌گونه‌ای که در یک مقطع زمانی، بورس با رشد چشمگیری روبه‌رو شد و برخی شرکت‌ها با استفاده از این فرصت، توانستند سودهای خوبی را شناسایی کنند اما در مقابل برخی‌ دیگر با زیان‌هایی روبه‌رو شدند. با این وجود پیش‌بینی می‌شود بازار در سال پیش‌رو رشد منطقی را تجربه کند.

  • علت این خوش‌بینی شما نسبت به رشد بازار چیست؟

گزارش شش ماهه شرکت‌ها و سازمان‌ها از تولیدات و سودآوری‌شان که در هفته‌های آتی به تدریج در سامانه کدال بارگذاری خواهد شد، با رشد قابل توجهی همراه خواهد بود. البته منطقی است که این رشد بر مبنای عملکرد شرکت‌ها رخ دهد. این در حالی است که هر زمان که سهام‌ها به صورت فله‌ای یا گروهی رشد می‌کنند، بازار نیز از رشد مناسبی برخوردار نخواهد بود، بنابراین به نظر می‌رسد به مرور بازار سرمایه عمق خوبی پیدا کند و سهام شرکت‌ها بر اساس عملکردشان در بازار رشد کند.

  • چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های بیمه در سال جاری و آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سال گذشته بحث کرونا اقتصاد کشور و شرکت‌های بیمه را تحت تاثیر قرار داد. در سال جاری نیز تاثیرات آن می‌تواند در صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه نمود بیشتری داشته باشد. معمولا شرکت‌های بیمه‌ای با اختلاف زمانی در بحث‌ خسارت‌ها در حوزه‌های مختلف وارد عمل می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به واکسیناسیون خوبی که در سطح کشور در حال انجام است و ظرف یکی دو ماه آینده بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه می‌شوند، بحث کرونا هم تا حدود زیادی مدیریت خواهد شد. در این صورت پیش‌بینی می‌شود، صنعت بیمه هم با افزایش پرتفوی روبه‌رو شود و هم شرکت‌های بیمه سودآوری مناسبی را از محل عملیات بیمه‌گری تجربه کنند.

  • فکر می‌کنید، پرتفوی صنعت بیمه در سال پیش‌رو چقدر افزایش یابد؟

پیش‌بینی می‌شود پرتفوی صنعت بیمه نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد. هدف‌گذاری انجام شده بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و تلاش ما این است که این رقم محقق شود. البته روند حرکت صنعت بیمه در جلساتی با حضور رئیس کل و مدیران عامل شرکت‌های بیمه مشخص شده است و سعی داریم به اهداف مورد نظر در این باره دست پیدا کنیم.

  • برنامه‌ای برای ورود بورس ندارید؟

در حال حاضر در بازار اول فرابورس هستیم و با وجود اینکه در صنعت بیمه شرکت نوپایی بودیم، اما حجم پرتفوی شرکت رو به افزایش است و قصد داریم به مرور سهم شرکت از بازار را در حوزه بیمه‌های زندگی و مستمری جذب و خود را برای ورود به بورس آماده کنیم.

  • فکر می‌کنید امسال وارد بورس می‌شوید؟

بستگی به فرآیندها و تصمیمات سازمان بورس دارد. طبیعتا مسیر رشد شرکت را تداوم خواهیم بخشید اما اینکه امسال یا سال آینده در بورس پذیرش شویم، نیازمند فرآیندها و اتفاقات پیش‌رو است.

  • درباره جزئیات طراحی بیمه کرونا بگویید و اینکه این نوع بیمه چقدر برای شرکت شما سودآور بوده است؟

اولین شرکتی بودیم که بیمه کرونا را از طریق استارت‌آپ‌ها ارائه کردیم. در ابتدای شروع کرونا در اواخر سال ۹۸ مصوبه‌ای از هیات مدیره دریافت کردیم، مبنی بر اینکه پوشش کرونا را بدون افزایش حق بیمه، برای محصولات شرکت تا سقف ۲۰ میلیون تومان برای بیمه‌گزاران قبلی و جدید ارائه دهیم. به نظر می‌رسد با طراحی این بیمه، شرکت بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را در این مسیر انجام داده و توانسته است رضایتمندی خوبی را در بین بیمه‌گزاران ایجاد کند. این پوشش بیمه‌ای را برای تمام بیمه‌نامه‌های قبلی و جدید بدون اخذ هزینه ارائه کردیم و خدمات و سرویس‌های لازم را در اختیار بیمه‌گزاران قرار دادیم.

  • با توجه به گزارش‌های منتشره ماهانه و سه ماهه، فکر می‌کنید شرکت قادر به تحقق فروش ۴۰۰ میلیارد تومان بیمه‌نامه تا پایان سال جاری باشد؟

شرکت سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بیمه‌نامه به فروش رساند و امسال نیز افزایش ۳۰۰ درصدی را برای فروش پیش‌بینی کرده‌ایم. در شش ماهه امسال بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان بیمه‌نامه به فروش رسید و نسبت به تقسیم بندی انجام شده حتی از بودجه پیش‌بینی شده نیز جلوتر هستیم و امیدواریم تا پایان سال بیشتر از ۴۰۰ میلیارد تومان فروش بیمه‌نامه داشته باشیم.

  • نظرتان درباره صندوق‌ دارایکم چیست؟ آیا این صندوق مستعد رشد خواهد بود؟

صندوق‌هایی مثل دارا یکم و پالایش یکم با توجه به انتظاری که در جامعه ایجاد شد باید رشد بهتری را تجربه می‌کرد اما تمامی سهم‌ها و صندوق‌ها متاثر ازکلیت بازار است. با توجه به روند مثبت و رو به بالای بازار و با توجه به اینکه دارا یکم متشکل از چند سهم بانکی و بیمه‌ای است، به نظر می‌رسد روند مثبتی را طی کند. علاوه بر این، با توجه به گزارش‌های مثبتی که مجموعه شرکت‌ها خواهند داشت، پیش‌بینی می‌شود دارا یکم نیز حرکت مثبتی را طی کند.

  • برای جذب نمایندگان توانا با پرتفوی بالا چه برنامه‌ای دارید؟

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در شرکت بیمه زندگی خاورمیانه رخ داده است، بحث آموزش و جذب نماینده در سراسر کشور است. با تدابیر انجام شده در استان‌ها، دفاتر هماهنگی و آموزش نمایندگان را راه‌اندازی کردیم و دفاتر را در اختیار سازمان‌های فروش قرار دادیم. از طرفی هم بسترهای لازم را برای آموزش مجازی نمایندگان فراهم کردیم. همچنین براساس تقویم آموزشی ماهانه شرکت، تمام نمایندگان در دفاتر فروش در سراسر کشور از طریق وبینار به سیستم آموزشی متصل می‌شوند و به آنها آموزش‌های لازم داده می‌شود. با این اقدامات سعی داریم نمایندگان حرفه‌ای را وارد بازار بیمه‌ای کنیم تا وجه تمایز این شرکت با شرکت‌های دیگر به عنوان شرکت تخصصی بیمه‌نامه‌های زندگی کاملا مشهود شود. البته ناگفته نماند که رشد تصاعدی شرکت بیانگر این است که نمایندگان در این مسیر با رشد خوبی روبه‌رو بودند و با آموزش‌های ارائه شده این رشد تداوم خواهد داشت.

  • برای سرمایه‌گذاری‌های جدید با تغییر پرتفوی سرمایه‌گذاری خود چه برنامه‌ای دارید؟

سرمایه‌گذاری شرکت و تمام منابعی که در حوزه‌های مشخص وارد شرکت می‌شود، بر اساس آئین‌نامه ۹۷ ابلاغی بیمه مرکزی است. به عنوان مثال، بخشی از منابع در سپرده، بخشی در بورس، بخش دیگر در ملک، برخی دیگر در مشارکت‌های مختلف قابلیت سرمایه‌گذاری دارد. قاعدتا تلاش ما این است که با افزایش پرتفوی بخش سرمایه‌گذاری شرکت را تقویت کنیم. در حال حاضر در بخش بورس، بخشی از منابع در اختیار چند کارگزار توانمند است که بر اساس رنکینگی که واحد سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد کارگزاران ما انتخاب شده‌اند و کار سبدگردانی را انجام می‌دهند. با این وجود قصد داریم، با افزایش منابع در حوزه‌های مختلف حضور پررنگی را ایفا کنیم.

  • شرکت در سال ۹۹ با رشد سود قابل توجه ۳۳۵ درصدی همراه شد. برای سال جاری با توجه به گزارش نه چندان خوب سه ماهه، چه چشم‌اندازی را متصور هستید؟

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، به نظر می‌رسد در بخش فروش با رشد قابل توجهی در سال جاری روبه‌رو شویم، به گونه‌ای که نسبت به سال گذشته در فروش بیمه‌نامه و تولید پرتفوی رشدهای بیشتری را ثبت کنیم. در بخش سرمایه‌گذاری، سودآوری شرکت تابعی از سرمایه‌گذاری کلی در کشور است. حال با توجه به اینکه سال گذشته سال متفاوتی در حوزه سرمایه‌گذاری بود، قاعدتا چنین رشدی برای سال ۱۴۰۰ متصور نخواهد بود اما به نظر می‌رسد سود سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ با شیب کندتری نسبت به سال ۹۹ روبه‌رو شود. همچنین تلاش داریم از طریق واحدهای تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری کار را پیش ببریم. علاوه بر این، شرکت قصد دارد برای حمایت بیشتر از بیمه‌گزاران و سهامداران، برنامه‌هایش را در نهایت با شفافیت و سلامت پیش ببرد ضمن‌اینکه واحد سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های شرکت گین (درآمد) خوبی را در حوزه بورس خواهند داشت و در سایر حوزه‌ها نیز این دقت نظر وجود دارد و تلاش داریم سودآوری مناسبی برای سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.

  • در ۵ ماهه نخست سال مالی ۱.۱۱۵.۸۲۴ میلیون ریال حق بیمه صادر کردید و مبلغ ۲۳۱.۸۳۹ میلیون ریال خسارت پرداخت کردید که نسبت خوبی است. به اعتقاد شما گزارش شش ماهه شرکت با رشد سود نسبت به مدت مشابه محقق خواهد شد؟

بر اساس گزارش شش ماهه شرکت که در کدال بارگذاری شده است، فروش از ۱۵۰ میلیارد تومان عبور کرده است و نسبت خسارت هم در همین میزان بوده است، بنابراین نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد. ضمن ‌اینکه به نظر می‌رسد رشد شرکت با ترند مشخص اتفاق بیفتد و تا پایان سال اهداف بودجه در حوزه فروش و سودآوری محقق شود.

  • در کنار موارد مطرح شده، شرکت بیمه زندگی خاورمیانه چه اقدامات دیگری را در اولویت قرار داده است؟

در طول دو تا سه سال گذشته بیمه خاورمیانه که به عنوان اولین شرکت تخصصی وارد عرصه صنعت بیمه شد و با اقدامات و برنامه‌هایی که در اولویت کاری خود قرار داد، محصولات شرکت تا حدود زیادی مورد استقبال مردم قرار گرفت. محصول مستمری یا بازنشستگی تکمیلی ما به نوعی محصول نو در کشور بود و با توجه به رویکردهای محصول تا حدود زیادی با استقبال مردم و نمایندگان فروش مواجه شد و یک مسیر تصاعدی را در فروش تجربه کردیم. با توجه به اینکه معتقدیم بحث مستمری یا بازنشستگی تکمیلی یکی از نیازهای جدی همه مردم است و این محصول متناسب با شرایط مالی و سنی تک تک افراد جامعه طراحی شده است، تلاش کردیم با ابزارهای فناورانه و زیرساخت‌های آی‌تی مناسب در شرکت خدمت‌رسانی خوب و به لحظه را برای مردم داشته باشیم. حتی در حوزه مباحثی مثل واریز به اندوخته و برداشت از اندوخته و در گام‌های بعدی الحاقیه‌ها و خسارت‌ها ورود کرده‌ایم تا مردم در هر نقطه از کشور که بیمه‌نامه‌های ما را تهیه می‌کنند، وارد پورتال‌شان شوند و به وضعیت روز بیمه‌نامه خود دسترسی داشته باشند و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند. در حوزه پوشش‌های بیمه‌ای نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است و با وجوه تمایزی که شرکت بیمه زندگی خاورمیانه انجام داده، قصد داریم در سال ۱۴۰۰ نقطه عطفی را در شرکت ایجاد و خدمات خوبی را به بیمه‌گزاران ارائه دهیم.