صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه ؛ معرفی محصولات تولیدی به متقاضیان، کاهش ریسک معامله، تبلیغ برای عرضه کنندگان محصولات، حل مشکلات رایج معامله در بازار سنتی و ایجاد یک فضای امن از جمله مهمترین کارویژههای بورس کالاست. با این وجود بورس کالای ایران تا رسیدن به اهداف اصلی این بازار مالی راه درازی در پیش دارد.
محمودرضا خواجه نصیری، مدیر عامل تامین سرمایه تمدن در ارتباط با تاثیر و کارویژه بورس کالا در شرایط فعلی به صدای بورس اظهار کرد: طبیعتاً کاری که بورس کالا میتواند انجام دهد این است که تمرکز خود را افزایش دهد و نظام قیمت گذاری را در کشور مبتنی بر عرضه و تقاضا و واقعیتهای اقتصادی کند.
وی افزود: زمانی که کالاها وارد بورس کالای ایران میشوند، نظام تنظیمگر و سیاست گذار بازار می تواند با برنامه ریزیهایی که در حوزه عرضه و تقاضا و شرایط آن انجام میدهد و با به دست آوردن اطلاعات خوب و واقعی از عرضه و تقاضا، عملیات حوزه قیمت و عرضه و تقاضای کالا را مدیریت کند.
بیشتر بخوانید:
مدیرعامل تامین سرمایه تمدن تصریح کرد: بر خلاف گذشته، اطلاعات در مورد فضای اقتصادی از وضعیت عرضه و تقاضا و تجارت کالا مبهم نیست و اطلاعات کافی برای برنامهنویسان در دسترس است تا بر اساس آن بازار را به خوبی و در چارچوب استانداردها و قوانین بازار مدیریت کنند.
۲ راه افزایش تمرکز بورس کالا
خواجه نصیری بیان کرد: در شرایط فعلی باید تمرکز و هدف گذاری به بورس کالا افزایش یابد و آنچه در بورس کالا رقم میخورد با تفاوت قیمت بسیار کمی به دست مصرف کننده نهایی برسد.
وی راهکارهای رسیدن به این هدف را این گونه بیان کرد: اول باید تا حد امکان رانت بین خریداران بورس کالا و سایر خریداران کاهش یابد تا حاشیه سود غیرمتعارف از محل رانتها ایجاد نشود. دوم باید ابزارهایی فراهم شود تا سطح خریدارانی که از بورس کالا خرید میکنند، خردتر شود. برای مثال در حوزه فلزات، سیمان و کالای ساختمانی تولید کنندههای واقعی، انبوه یا سایر موارد، طرف خرید باشند و امکان مانیتور وجود داشته باشند تا از کسانی که در این نظام خرید میکنند و عمدتا از بخش واسطهگری خرید و فروش و بخش تجاری هستند مجزا باشند.
بزرگترین معضلات قیمت گذاری دستوری
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: یکی از بزرگترین معضلات قیمت گذاری دستوری این است که کاهش قیمت کالا عملا در بازار نمودی ندارد، تنها ماموریت وزارت صمت و بورس کالا این است که هر اقدامی انجام دهند که منجر به ثبات و کاهش قیمت شود و این دو باید موفقیت را در رسیدن کالا به دست مصرف کننده نهایی ببینند.