یک اقتصاددان گفت: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دندان لقی بود که باید کشیده می‌شد.

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ لایحه دو فوریتی حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به مجلس رفت.

علی سعدوندی، اقتصاددان؛‌ تاثیر حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بر اقتصاد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دندان لقی است که باید کشیده شود و بالاخره دولت شجاعت به خرج داده و لایحه حذف آن را به مجلس فرستاد.

بیشتر بخوانید:

بهترین راهکار برای رهایی از تورم/ ارز و ۲ عامل تاثیر گذار بر قیمت نهایی مواد اولیه

این اقتصاددان در ادامه گفت: پیش تر ۲۵ گروه کالای اساسی مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌شد. با کاهش ذخایر ارزی دولت، برخی گروه‌ها حذف و در نهایت ۴ یا ۵ گروه کالایی مشمول این ارز باقی ماندند.
سعدوندی بیان کرد: تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی رانت پاشی است و هیچ تاثیری در کنترل قیمت کالای اساسی ندارد در واقع انتقال سرمایه به ثروتمندان است.
وی در ارتباط با تاثیر اجرایی شدن این لایحه بر اقتصاد گفت: قیمت کالاهای اساسی همچون مرغ و گوشت بر اساس این تصمیم افزایش خواهد یافت اما بعد از گذشت یک بازه زمانی این افزایش تاثیری بر رفاه خانواده نخواهد داشت.

رهایی از زنجیرهای مصوبات و دستورات
سعدوندی گفت: تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به برخی صنایع با عدم اجازه صادرات در کالای تولید شده همراه است. با حذف این امتیاز، زنجیرهایی که به پای صادرکنندگان بود از بین می‌رود و شرکت‌ها می‌توانند محصولات خود را صادر کنند و در میان مدت ارزآوری و بهبود شرایط شرکت ها و در نهایت اقتصاد را به همراه دارد.

حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، تورم در پی دارد؟

وی افزود: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دارو و گندم حذف نخواهد شد، برخی به اشتباه حذف ارز دولتی را عاملی برای گرانی محصولات می‎ دانند، شناخت ناکافی از علل تورم عامل این تحلیل ضعیف است. در واقع اولین عامل تورم، خلق پول است، با حذف ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی نه تنها تورم اوج نمی گیرد، بلکه با رهایی شرکت‌ها از قوانین مربوط به تخصیص این ارز،‌ میزان تولید شرکت‌ها افزایش و رفاه بیشتر خواهد شد.

تاثیر حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بر بازار سرمایه

این اقتصاد دان با اشاره به تاثیر مثبت حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بر بازار سرمایه، بیان کرد: در هر صورت حذف این رانت بر بازار سرمایه اثر مثبت دارد، اما اگر ارز گروه دارویی‌ها حذف می‌شد، تاثیر آن بر بازار سرمایه بیشتر بود چرا که گروه دارویی‌ در دو سال اخیر بیشتر مورد توجه بوده و با آزادسازی ارز، شرکت‌های بسیاری منتفع می‌شدند و این انتفاع بر سود شرکت‌های بورسی تاثیر گذار بود.