به گزارش صدای بورس، آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت این روزهای بازار سرمایه و اقبال به نمادهای گروه خودرویی در بورس تهران گفت: میزان نقدینگی موجود در بازار با عمق بازار سرمایه همخوانی ندارد.
معاملات روزانه ۵ یا ۶ هزار میلیارد تومانی به شاخص یک میلیون و ۴۵۶ هزار واحد نمی خورد. به همین علت زمانی که در بازار خبری مانند افزایش نرخ خودرویی ها منتشر میشود، نمادهای گروه خودرویی فارغ از اینکه این افزایش نرخ باعث افزایش سودآوری کدام شرکتها میشود و کدام نه، نقدینگی را به سمت خود جذب میکند. اهالی بازار سرمایه سهامهای سایر گروهای خود را نقد می کنند، که از شانس سر خطی زدن در نمادهای خودرویی در هنگام بازگشایی بهره مند و موفق به خرید شوند.
وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران ادامه داد: خبری که در بورس در رابطه با خودروییها پیچید، باعث لیدر شدن گروه خودرویی در بازار شد، بنابراین بازار به گروه خودروییها توجه کرد و میکند. لیدر شدن باعث میشود که اگر خودورییها اصلاح کنند، فشار عرضه در بازار زیاد شود و زمانی که خودروییها صف خرید شوند کل بازار با تقاضا روبرو شود. لیدر شدن خودروییها میتواند یک خبر نه چندان مطلوب برای بازار سرمایه باشد به این دلیل که خودروییها بنیادی قوی نداشته و اغلب زیانده هستند که صرفا با افزایش نرخهای اخیر بازار به آنها توجه کرده است.