به گزارش صدای بورس، مشکل کمبود احتمالی باتریهای لیتیومی که در تولید خودروهای برقی تسلا از آن استفاده میشود، میتواند برنامههای ایلان ماسک را برای عرضه یک خودرو برقی ۲۵,۰۰۰ دلاری متوقف کند؛ اتفاقی که شاید در آینده باعث کاهش سرعت فروش دیگر خودروهای این شرکت شود.
با توجه به افزایش تقاضا برای خودروهای سازگار با محیط زیست، تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی که در کشورهای غربی فعالیت میکنند، انتظار دارند که در آینده نزدیک در تأمین مواد معدنی یون لیتیوم که برای تولید باتریهای خودروهای برقی بهکار میروند، با مشکل مواجه شوند. در این گزارش آمده است که بر اساس پیشبینیها، تولید خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۲۶ به ۱۲.۷ میلیون مورد در سال میرسد و اکثر آنها در چین تولید خواهند شد.
در همین حال، بررسیهای بیشتر نشان میدهند که افزایش تولید و تقاضا برای خودروهای الکتریکی، درنهایت باعث میشود که قیمت قطعات باتری افزایش یابد، حاشیه سود کمتر شود و امید به هزینه ۱۰۰ دلاری برای هر کیلووات ساعت باتری از بین برود. بدون وجود این باتریهای قابلشارژِ مقرونبهصرفه برای سرعتبخشیدن به روند تولید و فروش خودروهای الکتریکی، این احتمال وجود دارد که بهجای رسیدن به وضعیت رقابت تجاری در این حوزه، تنها یک «رویای سبز» برایمان باقی بماند.
بیشتر بخوانید:
به گزارش ارز دیجیتال، انجمن بینالمللی لیتیوم در وبسایت خود اعلام کرده است که مواد معدنی لیتیومی طبیعی تقریباً فراوان هستند و در بسیاری از کشورها مانند استرالیا، آرژانتین، بولیوی، چین، برزیل، زیمباوه و پرتغال یافت میشود. لیتیوم خام در این کشورها در مقیاس وسیع تولید میشود، با این حال مشکلاتی در روند تولید و تبدیل مواد خام به لیتیوم قابلاستفاده در باتریها وجود دارد و رسیدن به ظرفیت کامل به چند سال زمان نیاز دارد.
مشکل در روند تولید لیتیوم از یک سو و افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی از سوی دیگر، باعث میشوند که قیمت این ماده معدنی افزایش یابد و در نهایت، فروش به مشتریان محدودتر شود.
بیشتر بخوانید:
واکنش پیتر برنت به رد عرضه صندوق ETF
اما این شرایط چطور میتواند بیت کوین را تحت تاثیر قرار دهد؟ تسلا بعد از مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، دومین شرکت بزرگ سهامی عام است که بیشترین بیت کوین را در ترازنامه مالی خود دارد. این احتمال وجود دارد که تسلا بهدلیل کاهش فروش خودروهای الکتریکی، مجبور شود بخشی از ۴۸ هزار بیت کوین خود را که ارزشی معادل ۳.۱۷ میلیارد دلار دارد، بفروشد.
تسلا در تابستان گذشته، ۱۰ درصد از ذخیره بیت کوین خود را با هدف بازپرداخت بدهیهای کوتاهمدت فروخت. ایلان ماسک هم چند روز پیش ۱۰ درصد از سهام شخصی خود در تسلا را فروخت و در نتیجه باعث شد که قیمت سهام این شرکت بیشتر از ۱۵ درصد کاهش پیدا کند. چندان عجیب نیست که ایلان ماسک بخواهد از روی میل شخصی، بخش زیادی از دارایی خود را بفروشد، خصوصاً اگر این تصور را داشته باشد که خودروهای الکتریکی علاقه شخصی او هستند و ارزهای دیجیتال بیشتر جنبه سرگرمی و حواسپرتی دارند.