عضو شورای شهر تهران گفت: در دو سال آینده فاجعه‌ای در آلودگی رخ می‌دهد و متاسفانه هیچ تسهیلات و تصمیمی برای نوسازی ناوگان‌ حمل و نقل در نظر گرفته نشده است.

به گزارش صدای بورس، مهدی پیرهادی در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: مسیر بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص آلودگی هوا باید قدری متفاوت باشد. هنگاهی که به سهم منابع آلاینده که توسط مجموعه‌های مختلف و وسایل نقلیه منتشر می‌شود، نگاه می‌کنیم ۶۰ تا ۷۰ درصد این آلایندگی مربوط به منابع متحرک و ۳۰ درصد دیگر مربوط به سایر منابع است که از این میزان ۱۸ درصد صنایع، ۱۲ درصد نیروگاه‌ها و ۴ درصد مربوط به پالایشگاه‌ها است. برای این موارد چه تهمیداتی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در حوزه منابع منتشرکننده آلایندگی توسط وسایل نقلیه، تاکسی‌ها سهم ۲ درصدی دارند و موتورسیکلت‌ها سهمی بیش از ۱۰ درصد، وانت‌ها ۲ درصد، اتوبوس‌های سرویس مدارس و ارگان‌های دولتی ۷ درصد، کامیون و کامیونت‌ها ۱۶ درصد را به خود اختصاص دادند.

وی گفت: ۲۳۷ هزار خودرو فرسوده سواری هستتد که تا دو سال دیگر رقم آنها به ۴۷۰ هزار دستگاه می‌رسد. در حال حاضر ۳۲ هزار تاکسی فرسوده داریم که ظرف دو سال آینده به حدود ۵۰ هزار دستگاه می‌رسند. همچنین ۸۵ هزار وانت فرسوده داریم که تا سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۲۰ هزار دستگاه می‌رسند. ۶۲۰۰ دستگاه مینی بوس فرسوده داریم که تا ۱۴۰۲ رقم آن به حدود ۷ هزار می‌رسد. برای اتوبوس‌های شرکت واحد در حال حاضر ۵ هزار دستگاه فرسوده وجود دارد که تا ۱۴۰۲ به حدود ۶ هزار دستگاه می‌رسند. برای اتوبوس‌های سرویس مدارس و ارگان‌ها در سال جاری ۳۷۰۰ دسـتگاه داریم که تا ۱۴۰۲ به ۴۵۰۰ دستگاه می‌رسد. برای موتورسیلکت‌های فرسوده در سال جاری دو میلیون دستگاه داریم که تا ۱۴۰۲ به ۲.۵ میلیون دستگاه می‌رسد. به این ترتیب در دو سال آینده فاجعه‌ای در آلودگی رخ می‌دهد و متاسفانه هیچ تسهیلات و تصمیمی برای نوسازی این ناوگان‌ها در نظر گرفته نشده است و مدام باید برای وزش باد دست به دعا شویم.

وی تاکید کرد: ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو کمبود داریم و در حوزه حمل و نقل عمومی مشکلات زیادی داریم. دولت باید در قالب تهاتر و سایر روش‌ها نسبت به تهیه واگن و در اختیار گذاشتن واگن‌ها برای شهرها اقدام کند. بی‌تردید باید تصمیمی عاجل در سطح ملی و هیات دولت در این حوزه گرفته شود.

وی در خصوص روشن ماندن درجای اتوبوس‌ها در پایانه‌ها گفت: در این حوزه متاسفانه با فرسودگی اتوبوس‌ها مواجه هستیم و همچنین اعتراض شهروندان نسبت به سرد بودن خودروها در فصل سرما که همه آنها باعث می‌شود اتوبوس‌ها ۱۰ دقیقه در جا روشن بماند.

در بخش دیگر این جلسه سوده نجفی، عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: باید راهکارها را در سه بخش برای مقابله با آلودگی هوای تهران تقسیم بندی کنیم. ابتدا راهکارهای مسکنی است که در جلسات کمیته اضطرار اتخاذ می‌شود و دیگری موضوع پیشگیری است. بی‌تردید نیاز است که با تشکیل کارگروهی علمی برای آلودگی هوا تصمیمات علمی و کارشناسی اتخاذ شود.

در ادامه این جلسه ملکی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: تصمیمات جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا مسکنی است که با راهکارهای موقتی و کوتاه‌مدت مثل ایجاد محدودیت در برخی فعالیت‌ها بخشی از مواجهه شهروندان با آلودگی هوا را کاهش می‌دهد و مقداری نیز در کاهش آلودگی موثر خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه نساجی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گفت: در جلسه آینده کمیته اضطرار آلودگی هوا که روز شنبه برای تصمیم گیری روزهای آینده برگزار خواهد شد، گزارش شهرداری تهران و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اخذ خواهد شد تا برای برگزاری نمایشگاه‌ها در آذر و دی تصمیم گیری کنیم. با توجه به پایداری هوا در ماه‌های پیش‌رو اگر لازم باشد نمایشگاه‌ها را تعطیل خواهیم کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در بخش دیگری از این جلسه محمدجواد قنبری، معاون نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز با تاکید بر اینکه در نمایشگاه بین‌المللی تهران ۲۰ هکتار فضای سبز وجود دارد که ماهانه برای نگهداشت آن ۵ میلیارد تومان هزینه می‌شود، افزود: در نمایشگاه بین‌المللی تهران تنها نمایشگاه‌های تخصصی برگزار می‌شود که فروش مستقیم در آنجا نداریم. عموما بازدیدهای تخصصی با کارت دعوت انجام ‌می‌شود و برای برگزاری نمایشگاه‌ها از حیث تجاری برنامه‌ریزی‌های چندماهه انجام می‌شود. انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب باید در بلندمدت انجام شود و در حال حاضر شهر آفتاب ۱۲ هزار متر فضای نمایشگاهی دارد، اما نمایشگاه بین‌المللی تهران دارای ۵۰ هزار متر فضای نمایشگاهی است. نمایشگاه شهر آفتاب امکانات لازم را ندارد و عموما به دلیل نبود امکانات و دسترسی لازم مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.