رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: افزایش قیمت گاز باید پلکانی و با اعلام قبلی باشد.

صدای بورس - محبوبه‌ قرمزچشمه؛ توهم افزایش قیمت گاز از آنجا مطرح می‌شود که برخی قیمت کنونی گاز را با قیمت‌های جهانی مقایسه می‌کنند. ارزانی گاز در برنامه‌ریزی‌ها به عنوان پایه‌ و مزیت تولیدات ایران در افق ۱۴۰۴ دیده شده بود. بر اساس این مزیت، بسیاری از فعالان معدنی و صنعتی، صنایع و کارخانجاتی بنا کرده‌ و بر اساس این مزیت، تکنولوژی گاز محور را برای صنعت خود انتخاب کرده‌اند.

از طرفی مصرف گاز خانگی و تجاری نسبت به سال پیش ۹۰ میلیون متر مکعب رشد کرده و به ۴۸۰ میلیون متر مکعب رسیده است. راهکار دولت برای مدیریت بحران گاز در مرحله اول قطع گاز صنایع است. سوخت جایگزین نیروگاه‌ها نیز به نفت‌گاز و نفت تنزل می‌یابد و حتی صادرات نفت‌گاز نیز تحت تأثیر این رشد مصرف داخلی قرار می‌گیرد.

در حالی که مدیرعاملان و فعالان بخش صنعت از افزایش قیمت گاز در برخی نواحی تا ۶ برابر خبر می‌دهند، برخی توهم گرانی گاز را مطرح می‌کنند و معتقدند قیمت کنونی گاز تاثیر آنچنانی بر قیمت نهایی محصول ندارد و ارزش بهای گاز بسیار بیشتر از قیمت کنونی است که در بازار ایران صنایع پرداخت می‌کنند.

بر اساس ارقام بودجه ۱۴۰۱ احتمالا نرخ گاز سوخت پتروشیمی، پالایش و فولادی‌ها به ۱۰۰ درصد نرخ خوراک ﻣﯽ‌رسد که این شاخص در سال قبل معادل ۳۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بوده است. قیمت گاز سیمانی‌ها و بسیاری از صنایع بر اساس درصدی از نرخ خوراک تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بازی خوراک در بودجه ۱۴۰۱

افزایش ۵ برابری قیمت گاز سیمانی‌ها

شهریار گراوندی، عضو هیات‌ مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در ارتباط با تحولات قیمت گاز به صدای بورس گفت: تا پایان فروردین۱۴۰۰ قیمت گاز در هر متر مکعب به ۱۰۰ تومان رسید، در اردیبهشت ۱۴۰۰ محاسبه قیمت گاز سیمانی ها را بر اساس درصدی از خوراک پتروشیمی ها تصویب کردند که فراخور افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها قیمت گاز سیمانی‌ها نیز افزایش یافت. در قبض آبان ۱۴۰۰ قیمت گاز در هر متر مکعب ۵۰۰ تومان بود که نسبت به فروردین امسال ۵ برابر شده است. مجموعه هزینه انرژی ۳۰ درصد قیمت تمام شده محصول نهایی است و سهم انرژی فسیلی در مجموع انرژی، بیش از ۱۵ درصد است.

افزایش ۵ برابری قیمت گاز سیمانی‌ها

شهریار گراوندی، عضو هیات‌ مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در ارتباط با تحولات قیمت گاز به صدای بورس گفت: تا پایان فروردین ۱۴۰۰ قیمت گاز در هر متر مکعب به ۱۰۰ تومان رسید. در اردیبهشت ۱۴۰۰ محاسبه قیمت گاز سیمانی‌ها را بر اساس درصدی از خوراک پتروشیمی‌ها تصویب کردند که فراخور افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها قیمت گاز سیمانی‌ها نیز افزایش یافت. در قبض آبان ۱۴۰۰ قیمت گاز در هر متر مکعب ۵۰۰ تومان بود که نسبت به فروردین امسال ۵ برابر شده است. مجموعه هزینه انرژی ۳۰ درصد قیمت تمام شده محصول نهایی است و سهم انرژی فسیلی در مجموع انرژی، بیش از ۱۵ درصد است.

افزایش قیمت گاز پلکانی و با اعلام قبلی

ابراهیم جمیلی، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در ارتباط با قیمت گاز به صدای بورس بیان کرد: مدل افزایش قیمت گاز غیرمتعارف است. با افزایش قیمت گاز موافق هستیم اما این افزایش نرخ گاز باید پلکانی و با اعلام قبلی باشد تا صنایع بر اساس میزان هزینه فایده تصمیمات لازم را در ارتباط با تغییرات تکنولوژیکی و بهینه‌سازی اتخاذ و عملیاتی کنند.

وی افزود: افزایش قیمت به شکل خلق الساعه و ناگهانی، فرصتی به صنایع برای ساماندهی و مدیریت نمی‌دهد و واحدهایی که بر اساس قیمت قبلی گاز فعالیت می‌کردند را متضرر می‌کند.

جمیلی گفت: یکی از دلایلی که در ایران سرمایه‌گذاری کمتر رخ می‌دهد و سرمایه‌گذاران خارجی رغبت کمتری برای حضور در ایران دارند به خاطر تصمیمات خلق‌الساعه‌ای است که در بخش‌های مختلف از جمله تعرفه‌های انرژی وجود دارد. در هر جای جهان قیمت‌گذاری و تعرفه‌ها بر یک مبنا اعلام شود و سرمایه‌گذاران بعد از برآورد هزینه، تصمیم نهایی خود را در ارتباط با اینکه آیا سرمایه‌گذاری در آن کشور سودآور است یا نه اتخاذ می‌کنند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران افزود: با کمبود گاز، شرکت گاز هم گاز صنایع را قطع می‌کند و هم گران می‌کند. خسارت‌های شرکت‌های صنعتی و معدنی از قطع گاز را چه کسی جبران می‌کند؟ افزایش قیمت ناگهانی گاز اصولی نیست و نیاز به بررسی کارشناسانه دارد، ضمن این که به بخشنامه‌های مربوط به انرژی در استان‌ها عمل نمی‌شود و شاهد افزایش قیمت بی‌رویه توسط شرکت گاز هستیم.