شرکت داروسازی راموفارمین به‌عنوان یکی از با سابقه‌ترین تولید کنندگان صنعت دارو، در سال ۱۳۴۸ تأسیس و فعالیت آن شروع شد. البته در ابتدا فعالیتش با مسئولیت محدود بود که در سال ۱۳۵۹ به سهامی خاص تبدیل شد. داشتن سابقه نیم قرن فعالیت، پشتوانه‌ای قابل توجه برای سرمایه‌گذاران و مصرف کنندگان محصولات تولیدی این مجموعه دارویی ایران به شمار می‌آید. بر این اساس فرصتی فراهم شد تا پیرامون آشنایی بیشتر با این مجموعه و برخی مسایل صنعت دارو در گفت‌وگویی نظرات دکتر محمدرضا فرقانی، مدیرعامل داروسازی راموفارمین را جویا شویم.

با توجه به قدمت قابل توجه، ظرفیت و توانمندی‌های دارو سازی راموفارمین چگونه است؟
داروسازی راموفارمین به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت داروسازی جابرابن حیان و به تبع آن شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو، با بیش از نیم قرن پیشینه درخشان در نظام سلامت، در زمینه تولید داروهای انسانی و مکمل‌های تغذیه‌ای فعالیت می‌کند. موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه شامل تأسیس واحدهای تولیدی جهت تهیه مواد اولیه و انواع فرآورده‌های دارویی و بهداشتی، انجام کلیه امور بازرگانی مربوط به واردات، توزیع و فروش محصولات دارویی و بهداشتی و سرمایه‌گذاری و مشارکت در سایر شرکت‌های بازرگانی و تولیدی است.
راموفارمین از تولیدکنندگان برجسته و صاحب نام شربت‌های دارویی بوده و می‌توان به جرات گفت که سبد متنوعی از محصولات شربت را تولید می‌کند. همچنین بخش جامدات شرکت شامل قرص، کپسول وهازارد است. بسیاری از قرص‌های تولیدی این شرکت، ازجمله کاربامازپین با برند کاربارام، لوودوپا سی و لوودوپا سی فورت با نام‌های تجاری ال- دورام سی، ال دورام سی فورت و تعداد دیگری از محصولات راموفارمین با نام ژنریک وارد بازار دارویی کشور شده‌اند. همچنین شرکت داروسازی راموفارمین تولید کننده انحصاری قرص آزاتیوپرین در کشور با نام تجاری آزارام هم است.

فروش شرکت چه وضعیتی دارد؟
شرکت داروسازی راموفارمین با توجه ویژه به تولید داروهای پرخطر به منظور خدمت به آحاد جامعه با حضور در بازارهای داخلی و منطقه‌ای، بهره‌گیری از فناوری روزآمد منطبق با استانداردهای صنعت دارو و قوانین مرتبط، همواره در راستای ارتقای سطح سلامت مصرف کنندگان محصولات و کشور و ایجاد تعاملات پایدار و موثر با شرکای تجاری گام برمی دارد. همچنین ارتقای انگیزه و تعلق سازمانی در میان سرمایه‌های انسانی، استفاده از توانمندی پرسنل خبره، ایجاد ارتباط مطلوب با جامعه هدف و مدیریت کیفیت جامع اثربخش، همواره عامل پیش برنده شرکت در مسیر بالندگی و تعالی بوده است.

برای تنوع بخشیدن به سبد محصولات شرکت چه برنامه‌هایی دارید؟
اگرچه خطوط فعال شرکت شامل خطوط تولید شربت، قرص، کپسول و قطره‌های بینی بوده، اما در راستای تنوع بخشی محصولات با رویکرد نیاز بازار تولید سبد متنوعی از محصولات گروه قرص و کپسول در برنامه بخش تحقیق توسعه قرار گرفته و در حال انجام است، در این راستا ۳ محصول جدید در سال گذشته به سبد محصولات اضافه شد. همچنین در سال جاری تعداد محصولات جدید به ۵ محصول رسید و البته مقدمات تولید ۱۰ محصول دیگر فراهم شده است.

تبعات کرونا بر روند فعالیت‌ها چه بود و برای کاهش آثار این بحران چه اقداماتی انجام شده است؟
صنعت داروی ایران هم زمان با پاندمی کرونا با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شد. بر این اساس، کاهش فروش شربت‌ها و محصولات سرماخوردگی از جمله موانع جدید در مسیر تولید فروش شرکت‌های تولید کننده دارو بوده است.
البته با کاهش تقاضای گروه محصولات شربت به دلیل تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی، این شرکت با تغییر رویکرد به جای تولید این محصولات، تمرکر خود را بر روی افزایش تولید محصولات قرص و کپسول قرار داد تا بتواند درحد توان خود کاهش تولید ناشی از کاهش محسوس تقاضای محصولات شربت را با تولید محصولات جایگزین جبران کند و در این راستا اهداف بودجه‌ای شرکت را در حد توان محقق کند.

چالش‌های برجسته صنعت دارویی کشور را چه مواردی می‌دانید؟
اگرچه تأمین ارز برای تأمین مواد، ملزومات، قطعات، ماشین آلات تولید و کنترل کیفیت بسیار حائز اهمیت است، اما در این روند می‌توان به مواردی نظیر افزایش قیمت مواد اولیه تولید داخل، محدودیت‌های قیمت‌گذاری محصولات نهایی، شدت رقابت و چالش‌های فرا روی صادرات به‌عنوان مشکلات قابل توجه اشاره داشت.

درخصوص روند قیمت‌گذاری دارو چه نظری دارید؟
موضوع قیمت‌گذاری و روش‌های آن، همواره در همه جای دنیا با اما و اگرهایی همراه بوده که در نظر گرفتن شرایط محیط وانجام درست و به موقع نکته‌ای قابل تامل به شمار می‌آید. همچنین این موضوع باید در برگیرنده تمامی جوانب صنعت دارو، از جمله تهیه مواد اولیه و جانبی تا محصول نهایی باشد. از اقدامات پسندیده در این حوزه، تغییر سیاست قیمت‌گذاری و توجه بیشتر به قیمت‌گذاری بر مبنای قیمت تمام شده به جای رشد درصدی قیمت به نسبت سال گذشته اشاره کرد.

برای کنترل بهای تمام شده محصولات با توجه به جهش تورم، نوسان شدید نرخ ارز و غیره چه تدابیری اندیشیده‌اید؟
اگرچه مدیریت شرایط مذکور کار آسانی نیست اما مواردی نظیر کاهش هزینه‌های سربار، افزایش تیراژ تولید با توجه به شرایط بازار، سرعت عمل در اخذ قیمت‌های جدیدی متناسب با افزایش هزینه‌ها و در نتیجه قیمت تمام شده هر محصول، توسعه شبکه فروش محصولات، اصلاح فرآیندهای داخلی، ایجاد مکانیزاسیون و افزایش بهره وری سازمانی باید مدنظر قرارگیرد تا بخشی از چالش‌های پیش رو تعدیل یابد.