کارشناس مدیریت تکنولوژی گفت: توصیه من به سرمایه‌گذاران این است که نباید فریب زمین‌های ارزان قیمت ۱۰ دلاری و یا ۱۰۰ دلاری را بخورند.

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ دهه هشتادی‌ها و متولدین اواخر دهه هفتاد در حال حاضر بزرگترین مصرف‌کننده گیم‌های متاورسی هستند.

مهدی دریایی، کارشناس مدیریت تکنولوژی در ارتباط با دنیای متاورس گفت: ارائه آمار از متاورس کار بسیار پیچیده‌ای است. سرمایه‌گذاری در NFTها، شرکت در کنسرت، سرمایه‌گذاری در زمین، استفاده از محیط گیم، خرید از توکن پلتفرهای متاورسی از جمله خدماتی است که در متاورس ارائه می‌شود.

پلتفرم‌های نوظهور

وی افزود: پلتفرم‌های مختلفی در این باره ظهور کرده‌اند و سرمایه‌گذاری عظیمی برای توسعه نسل‌های بعدی در شرف وقوع است. با گمانه‌ای که از اولین پذیرندگان دنیای متاورس ارائه می‌شود، می‌توان ۳ گروه از مخاطبان را برای آن در نظر گرفت: ۱- افرادی که با کریپتوها آشنا هستند، ۲-گیمرها و ۳- عاشقان تکنولوژی که ممکن است آشنایی چندانی با گیم و کریپتو نداشته باشند، اما مفهوم متاورس برایشان جالب است.

تماشاچی‌های دنیای متاورس

کارشناس مدیریت تکنولوژی افزود: با توجه به نوظهور بودن تکنولوژی، احتمالا افراد دسته سوم جمعیت کمتری دارند. در مجموع تعداد پذیرندگان تقریبی اولیه متاورس از درصدی از جمع آمار تعداد علاقمندان رمزارزها و تعداد گیمرها در داخل کشور به دست می‌آید. البته جمعیت بسیار بزرگی تماشاچی این صحنه هستند و به مرور وارد می‌شوند. سرعت ورود این افراد به دنیای Nft ها و متاورس به شرایط محیطی و بلوغ تکنولوژی بستگی دارد.

جنس این بازارها تکنولوژی است و غیر از موضوع عرضه و تقاضا که
در همه بازارها کار می‌کند
و کوچکترین ارتباطی با روش‌های سنتی خرید مسکن ندارد

تلاش برای رهایی از تورم

وی افزود: تلاش برای رهایی از شرایط تورمی و حفظ ارزش پول، حرکت به سمت خرید زمین‌های دیجیتالی را شتاب می‌دهد. بنابراین می‌توان حدس زد که در کشورهای با ثبات اقتصادی کمتر سرعت پذیرش به نسبت کشورهای باثبات اقتصادی بیشتر است.

این کارشناس مدیریت تکنولوژی در ارتباط با خریداران زمین گفت: در ایران چند شرکت داخلی را دیده‌ام که در متاورس زمین خریداری کرده‌اند ولی هنوز اینکه افراد عادی وارد این بازار بشوند، آماری نیست. البته تبلیغاتی برای مشاوره‌ خرید زمین گذاشته می‌شود.

مشاوران غیر حرفه‌ای

وی در ارتباط با مشاوران دنیای متاورس گفت: اخیرا چارتیست‌ها و تکنیکالیست‌های بورس و کارشناسان مسکن در مورد خرید زمین در دیسنترالند مشاوره رسمی می‌دهند. این به‌همان اندازه بی‌ربط است که یک شیمیست در مورد فیزیک اظهارنظر کارشناسی بدهد. جنس این بازارها تکنولوژی است و غیر از موضوع عرضه و تقاضا که در همه بازارها کار می‌کند، کوچکترین ارتباطی با روش‌های سنتی خرید مسکن ندارد. به نظرم قطعیتی در خرید زمین‌های متاورسی وجود ندارد، اما بسیاری هم به حق دوست دارند از دنیای این تکنولوژی جذاب دور نمانند.

بیشتر بخوانید:

جولان مشاوران خرید زمین متاورس در توئیتر/ صاحبان سرمایه مراقب باشید

متاورس از «دیوار» افتاد/ معاملات زمین مجازی ادامه دارد

فریب زمین‌های ۱۰ دلاری و ۱۰۰ دلاری را نخورید

این کارشناس مدیریت تکنولوژی گفت: توصیه من به سرمایه‌گذاران این است که نباید فریب زمین‌های ارزان قیمت ۱۰ دلاری و یا ۱۰۰ دلاری را بخورند. برای اینکه ممکن است هیچ کاربردی برایشان نداشته باشد. اما می‌توانند مقداری ارز بومی این پلتفرم‌ها را تهیه و سرمایه‌گذاری کنند. هم نقدشوندگی بسیار بالایی دارند و هم دسترسی راحت‌تری از طریق صرافی‌ها به پول برایشان وجود دارد.

وی افزود: پرطرفدارترین ارزهای این روزهای متاورسی ارز بومی دیسنترالند رمزارز MANA، سندباکس با عنوان SAND، پلتفرم انجین با عنوان Enjin و پلتفرم Infinity Axie با عنوان AXS است.

میانگین سنی کاربران متاورس

دریایی در پاسخ به این پرسش که میانگین سنی کاربران متاورس در چه رده‌هایی هستند، گفت: گیمرها و افرادی که با کریپتو کار می‌کنند، پذیرنده‌های اصلی این دنیا هستند. این افراد در طی سالیان گذشته وارد کریپتو شدند و احتمالا میانگین سنی بین ۳۰ تا ۴۰ سال دارند و می‌توانند بخشی از درآمدشان را به این موضوع اختصاص بدهند. البته این آمار پیوسته در حال تغییر است.

دریایی گفت: گروه بزرگ دوم، گیمرها هستند. میانگین سن گیمرها ۳۵ سال است. اما گیمرهایی که به صورت سه بعدی و آنلاین و گروهی بازی می‌کنند، گروه هدف صنعت متاورس هستند. گیمرهای بالقوه متاورسی اصولا نسلی از جوانان و نوجوانان هستند.

نسل آلفا و دهه نودی‌ها

وی با اشاره به دهه نودی‌ها گفت: نوجوانان، گروهی که ما آنها را نسل آلفا می‌دانیم و متولدین دهه نود هستند، هنوز به سنی نرسیدند که بخواهند وارد دنیای متاورس شوند. آنها زمانی وارد این تکنولوژی می‌شوند که متاورس چند ورژن اصلاح خورده و مشکلات اولیه پلتفرم‌ها نیز برطرف شده است. بنابراین عمده مصرف‌کنندگان و پذیرندگان بزرگ این تکنولوژی خواهند بود و آن را به بلوغ نسبی می‌رسانند، تا آن زمان کمی کمتر از ۱۰ سال وقت داریم.

دهه هشتادی‌ها؛ بزرگترین گیمرهای متاورسی

دریایی افزود: نسل قبل‌تر از آنها نسل Z هستند که معادل دهه هشتادی‌ها و اواخر دهه هفتاد هستند. در حال حاضر این نسل بزرگترین مصرف‌کننده گیم‌های متاورسی است. از این رو انتظار می‌رود آنها سریع‌تر با این موضوع ارتباط برقرار کنند. همچنین نسل Z و آلفا با رمزارزها آشنا هستند، بنابراین دردسرهای والدینشان در خصوص فهم تکنولوژی بیت‌کوین و رمزارزها را ندارند. به همین خاطر ترکیب دو گروه بالا بافت اصلی پذیرندگان اولیه متاورس را تشکیل می‌دهد.