نکته مهم در مورد نرخ سوخت مربوط به صنایع فولادی بود که از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد؛ اگرچه در هزینه تمام شده نرخ سوخت بین ۴ تا ۹ درصد هزینه تمام شده فولادی‌ها را به خود اختصاص می‌داد اما توانست از نظر روانی و البته تاحدودی از نظر واقعی هزینه تمام شده آنها را کاهش دهد.

تعیین سقف نرخ خوراک برای پتروشیمی‌ها خبر بسیار خوبی بود و عملا می‌تواند دغدغه بازار را از افزایش شدید نرخ خوراک که متناسب با چهار هاب اصلی بازارهای جهانی و متوسطی از صادرات، واردات و مصرف داخلی بود کاهش دهد بنابراین انتظار اینکه براساس قیمت‌های روز جهانی و روندی که برای آنها در نظر گرفته می‌شود، حاشیه سود تاحدودی برای صنعت پتروشیمی‌ها اصلاح یا حداقل در همین سطوح فعلی باقی بماند درنتیجه چنین اقدامی، سیاست مناسبی بود و ریسک بزرگی را از بازار دور کرد.

  • بیشتر بخوانید:

بررسی عواقب تصمیمات قبل از اتخاذ

نکته مهمتر در مورد نرخ سوخت مربوط به صنایع فولادی بود که از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد؛ اگرچه در هزینه تمام شده نرخ سوخت بین ۴ تا ۹ درصد هزینه تمام شده فولادی‌ها را به خود اختصاص می‌داد اما توانست از نظر روانی و البته تاحدودی از نظر واقعی هزینه تمام شده آنها را کاهش دهد. سقف دو هزار تومان برای نرخ تهیه و تعیین شده که می‌تواند منجر به تعدیل مثبت در تخمین‌های تحلیلگران بنیادی بازار باشد و اقبال را به سمت این گروه‌های فلزات با این قیمت‌های جهانی بیشتر کند، تنها چالشی که وجود دارد اینکه براساس فرمول فعلی قاعدتا باید تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که مبنایی برای خوراک و تعیین سوخت است تغییر پیدا کند و قاعدتا فرمول فعلی که ۵۰ درصد براساس چهارهاب اصلی بین المللی و ۵۰ درصد براساس صادرات، واردات و مصرف داخلی است دیگر کارایی ندارد بنابراین هرچه سریعتر باید این فرمول تغییر پیدا کند درنتیجه چالش بزرگ این است و به‌نظر می‌رسد در آینده شاهد تغییر قیمت فرمول تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برمبنای قیمت‌گذاری جدید باشیم.

  • علی صادقین - کارشناس اقتصادی