عضو هیات رئیسه انجمن همگن نیرو محرکه قطعه‌سازی کشوری گفت: خودرو نباید بورسی شود، خودروی خارجی نیز باید در بازار معامله شود، حسن آن این است که قیمت خودروی خارجی مستهلک را که اکنون سر به فلک می‌کشد را کاهش می‌دهد.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس از عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا خبرداد و گفت: خودروهای خارجی که در اختیار سازمان تملیکی قرار دارد، عرضه خواهد شد. این فرآیند هم با استان بوشهر هم آغاز شده و خودروهایی که در انبارهای استان بوشهر هستند عرضه می‌شوند. طی توافقی که با سازمان اموال تملیکی صورت گرفته، تعدادی خودرو از مجموع حدود ۲۰۰۰ خودرویی که در اختیار این سازمان قرار گرفته است، برای شروع عرضه انتخاب شده است.

سعید صبوری، عضو هیات ریئسه انجمن همگن نیرو محرکه قطعه‌سازی کشوری در ارتباط با عرضه خودرو خارجی در بورس کالا به صدای بورس گفت: نگاه به بورس‌های جهانی حکایت از آن دارد که در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی‌شود و مواد اولیه، کامودیتی‌ها از جمله کالاهایی است که در بورس کالا عرضه می‌شود.

صبوری با بیان اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف است، گفت:در اقتصادهای موفق دنیا هیچ قیمتی روی کالا گذاشته نمی‌شود، هر تولیدکننده و یا فروشنده‌ای سعی می‌کند با بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت ارائه دهد و بر این اساس هم تولیدکننده و هم خریدار منتفع می‌شود. بر این اساس قیمت خودرو در دنیا بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. قیمت‌گذاری‌ها با خود شرکت است، هر خودروسازی که خودرو با کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌تری داشته باشد مورد اقبال قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

عاقبت سهامداران شستا بعد از بازگشایی/ پیش‌بینی بازار سرمایه

وی افزود: برای کنترل تورم در ایران به نرخ‌گذاری و سرکوب قیمتی کالاها روی آورده شده است. در اصل نشائی کاشتیم که پشت آن تورم است. همین موضوع باعث ایجاد رانت و تورم می‌شود. بهترین راهکار اقتصاد آزاد و قیمت‌گذاری بر اساس نظام عرضه و تقاضا است. با این روش، آرام آرام تولیدکننده‌ها در روال قرار می‌گیرند، عرضه افزایش می‌یابد و کالاهای مصرفی از حالت سرمایه‌ای خارج می‌شود و تعادل در بازار حاکم می‌شود.

عضو هیات ریئسه انجمن همگن نیرو محرکه قطعه‌سازی کشوری در ارتباط با عرضه خودرو خارجی در بورس کالا گفت: خودرو نباید بورسی شود، خودرو خارجی نیز باید در بازار معامله شود، چرا که هیچ لطمه‌ای بر قیمت خودرو داخلی نمی‌زند، حسن آن این است که قیمت خودرو خارجی مستهلک را که اکنون سر به فلک می‌کشد را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری در خودرو علاوه بر آنکه قطعه‌ساز و تولیدکننده را با بحران مواجه کرده است، بدهی انباشته خودروسازی‌ها و افت سهام بورسی این شرکت‌ها را نیز در پی داشته است. هر جا نرخ‌گذاری و قیمت‌گذاری دستوری ایجاد شده، بازار ملتهب و رانت بیشتری ایجاد شده است.