کارشناس بازار خودرو گفت: به نظر می‌رسد عرضه خودرو خارجی در بورس کالا، آزمونی برای ورود خودرو به بورس کالاست. در حقیقت، در حال تست هستند و می‌خواهند ببینند پلتفرم مزایده را می‌توانند در قالب بورس کالا پیاده سازی کنند یا نه.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا در حقیقت مربوط به عرضه خودروهای خارجی است که در اختیار سازمان تملیکی قرار دارد. معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس در ارتباط با سازکار این عرضه گفت: تعدادی خودرو از مجموع حدود ۲۰۰۰ خودرویی برای شروع عرضه در بورس کالا انتخاب شده است.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در ارتباط با عرضه خودرو در بورس کالا به صدای بورس اظهار کرد: با مدل قیمت‌گذاری دستوری خودرو، ساختار خودروسازی‌های دولتی زیر سوال رفته و شبکه فروش خودروهای داخلی را تحت تاثیر قرار داده است. در صورت عرضه خودرو در بورس کالا فاصله قیمتی درب کارخانه با بازار آزاد کاهش چشمگیری خواهد یافت و به قیمت بازار آزاد نزدیک می‌شود، اما مشخص نشده که انتفاع مالی این کاهش فاصله نصیب چه بخشی می‌شود؟ و تکلیف کسانی که خودرو پیش‌خرید کرده‌اند چه خواهد شد.

وی افزود: با عرضه خودرو در بورس کالا ممکن است،‌ بورس کالای ایران سرمایه اجتماعی خود را از دست بدهد چرا که قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت.

زاوه با بیان اینکه سرمنشاء مشکلات قیمتی خودرو، انحصار در این محصول است، گفت: برخی به جای حل این مشکل،‌ به دنبال بورسی کردن خودرو هستند. در عرضه خودرو خارجی در بورس کالا، این بورس به یک بازار مزایده تنزل پیدا می‌کند که در تضاد با تعریف از بورس کالاست. در حقیقت بورس کالا مزایده صرف نیست که همیشه محصول به گرانترین قیمت فروخته شود، گاهی محصولات با ارزان‌ترین قیمت خریداری می‌شود و این تعادل در عرضه و تقاضا است که در نهایت موجب شکل گیری معامله می‌شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد عرضه خودرو خارجی در بورس کالا، آزمونی برای ورود خودرو به بورس کالاست. در حقیقت، در حال تست هستند و می‌خواهند ببینند پلتفرم مزایده را می‌توانند در قالب بورس کالا پیاده سازی کنند یا نه.

  • بیشتر بخوانید:

نبایدهای عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا/ حسن عرضه در بازار آزاد

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: این نوع عرضه خودرو پلتفرم مزایده است و ربطی به بورس کالا ندارد. بورس کالا پلتفرم مزایده نیست و ترکیبی از مزایده مناقصه است و اگر تعداد عرضه‌کننده کم شود، شرایط به سمت مزایده پیش می‌رود و اگر تعداد عرضه‌کننده زیاد شود، شرایط به سمت مناقصه می‌رود.

زاوه گفت: بورس کالا محلی برای تنظیم قیمت نیست، بورس کالا صرفا یک پلتفرم کشف قیمت بازار است. عرضه این ۲ هزار خودرو یعنی یک پلتفرم مزایده، می‌خواهند یک پلتفرم مزایده برای ۲ هزار خودرو بگذارند و قاعدتا باید تک به تک مزایده کنند. به عنوان مثال هیوندای ۲۰۱۵ را اعلام کنند و یک میلیون نفر آفر دهند (همچون آفری که در بورس بدون دامنه نوسان در دنیا گذاشته می‌شود، بعد از برنده شدن باید کارگزار داشته باشد، آن کارگزار باید از شما تضامین کافی گرفته باشد و...)

در هر صورت ورود ۲هزار خودرو در بازار،‌ مزایده نام دارد. حال مسئول برگزاری مزایده به شکل الکترونیک باشد و یا بورس کالا، فرقی نمی‌کند. می‌تواند طی آیین نامه‌ای بورس کالا مسئول این کار شود.