به گزارش صدای بورس، او تاکید کرد: لازم است شهرداری تهران در اسرع وقت نسبت به راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه "کشف فساد"جهت دریافت اخبار و کشف پیامهای مرتبط با موضوع تخلفات اقدام کنند و تا زمان راه اندازی این سامانه شمارهای اعلام کرد که موضوعاتی از قبیل ترک فعل، صدور دستورات خلاف قانون، باند بازی، تغییر کاربری، واگذاری املاک به صورت بلند مدت به افراد و مجموعههای خاص،موافقت با تغییر و تخریب باغات ،دریافت رشوه، استخدام نیرو خلاف بخشنامهها، ارتشا و ... به وی اطلاع داده شود .
او مدتی بعد گزارشی از پروندههای ارسالی به رسانه ها ارائه وتصریح کرد: نزدیک ۸۰ مورد تخلفات به کمیته شفافیت شورای شهر تهران گزارش شده که نشان میدهد همکاران در شهرداری تهران و شهروندان به دنبال شفافیت در شهرداری تهران هستند.
به گفته صادقی گزارشها بیشترین تخلفات مربوط به حوزه شهرسازی بوده که در اکثر موارد صدور مجوزهای غیر قانونی برای ساخت و ساز بوده است.
در روزهای پایانی دی ماه احمد صادقی درباره این این شماره تلفن و گزارش هایی که برای آن ارسال شده به اکو ایران می گوید :روزانه بین ۵ تا ۱۰ گزارش به این شماره ارسال می شود . عمده گزارشها برروی بحث ساخت و سازهای غیرمجاز است .
وی ادامه میدهد: تعدادی از گزارشها در حوزه ۱۳۷ است و یکسری پیشنهادات هم در حوزه ۱۸۸۸ داشتیم که آنها را به تفکیک و به بخشهای مختلف ارسال کردیم . ولی بیشتر گزارش ها در حوزه تخلفات ساخت و ساز در سطح شهر تهران ، حریم شهر و اندکی هم درخصوص تخلفات کارکنان بوده است .
صادقی ادامه میدهد: متاسفانه زیرساختی برای پیگیری آن بین شورا و مجموعه شهرداری تهران وجود نداشت. جلسات متعددی با سازمان بازرسی شهرداری تهران داشتیم و اصلاحیههایی در سامانههای پیگیری در حوزه ۱۸۸۸ و ۱۳۷ انجام شد.
نخست این که ۱۳۷ و ۱۸۸۸ اپراتورها و ورودیهایش یکسان شد؛ یعنی مردم از بلاتکلیفی درآمدند؛ یک نفر که به ۱۳۷ زنگ میزند، اگر موضوع ۱۸۸۸ داشته باشد، از او گزارش میگیرد و مثل سابق نمیگوید که به ما ارتباطی ندارد ، این اتفاق بسیار خوبی است ضمن اینکه در گذشته امکان این رصد و پیگیری گزارش ها وجود نداشت و تنها یک کد پیگیری داده می شود که پیش بینی شده این که شکایت به کجا ارجاع شده ، در هر حوزه چه جوابی داده شده و ...ایجاد می شود .
بیشتربخوانید:پروژههای نیمه کاره تامین میشوند
صادقی اضافه میکند: تعدادی از گزارشها هم که خارج از تهران بود. برخی را با ارتباطات شخصیام پیگیری کردم و تعدادی هم خارج از شهر تهران بود و قابل پیگیری از طرف من نبود.
به گفته رییس کمیته شفافیت پرونده های زیادی به این شماره ارسال شده و روزانه به طور متوسط روزی ۵ الی ۱۰ نفر تماس گرفته می شود ولی آن چیزی که در حال بررسی است، نزدیک به ۱۰۰ پرونده باشد زیرا بسیاری از موضوعات و درخواست ها تکراری بود . برخی محتوایی پشت آن نبود . برخی دعوای همسایه ها با هم بود و درنهایت آنهایی که منجر به تشکیل پرونده شده حدود ۱۰۰ تا پرونده بود .
او درخصوص راهکار در برابرمحاسبه دستی عوارض ساختمانی که به یکی از گلوگاه های فساد در شهرداری تبدیل شده است هم می گوید : شهرداری باید مراجعه افراد را به کارکنان شهرداری به حداقل برساند؛ یعنی تا آنجایی که امکانپذیر هست از طریق سامانه مراجعه کنندگان درخواست های خود را مطرح و پیگیری کنند؛ یعنی یک شخص در منزل خودش بنشیند، درخواستهای خودش را به سامانه بدهد، سامانه بررسیهایش را انجام دهد و نهایتا اگر نیاز به بازدید میدانی بود توسط کارشناس انجام شود و کارشناس نظرش را در سامانه بدهد و سامانه براساس آن تمام محاسباتش را انجام دهد.
به گزارش اقتصاد نیوز، صادقی اضافه میکند: الان پیچیدهترین محاسبات ریاضی دنیا را سامانهها در کمتر از کسر ثانیه انجام میدهند و اعلام میکنند دیگر مثلا محاسبه عوارض نوسازی و عوارض دیگر خیلی ساده است. اگر تمامی این موارد از طریق سامانه انجام شود چالش های زیادی در این حوزه از جمله دلالها و خیلی از مواردی که ما در حوزهی شهرسازی داریم و موجب شده سرمایه اجتماعی شهر، شهرداری و شورای شهر از بین می روند ، البته سامانه باید به گونه ای طراحی شود که کسانی هم که به محاسبات سامانه اعتراض دارند بتوانند مراحل بعدی اعتراضشان را هم جلو ببرند. به نظر میرسد اگر این اتفاق بیفتد، هم درآمدهای شهرداری ضمن اینکه شفاف میشود بیشتر میشود چون بعضی از این درآمدها قبل از اینکه به جیب شهرداری برود، به دست دلالها میرسید و این با سامانهای شدن هم شفاف میشود و هم درآمدهای ما واقعیتر میشود.
وی ادامه میدهد : گزارش هایی داشتیم که به صورت غیرواقع فیشی صادر شده البته این در بدنه شهرداری نبوده است. همین دلال ها این کار را می کردند ، می گفتند ما کارتان را در شهرداری انجام می دهیم . به صورت جعلی فیش را دست سازنده دادند و یک رقم بسیار سنگینی را اعلام کردند در صورتی که رقمی که در شهرداری تهران بوده بسیار کمتر از آن چیزی بوده که اعلام شده است. از شخص رقم سنگینی گرفتند و گفتند ما میرویم تخفیف میگیریم. آمدند رقم واقعی شهرداری تهران را از مالک گرفتند و به حساب شهرداری ریخته اند. یعنی به طور مثال ۱۰ میلیارد رقم عوارض را اعلام کرده و به سازنده گفته اند ۳ میلیارد می گیرند که این رقم را به ۴ میلیارد برسانند . فرد این رقم را می پردازد که در اصل همان میزان عوارضی است که باید از ابتدا می پرداخت و به گمان این که ۳ میلیارد از شهرداری آن دلال تخفیف گرفته است. از این اتفاقات میافتد اما زمانی که روند در سامانه پیگیری شود دیگر این مسائل و مشکلات به حداقل میرسد.