تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱

وزارت صمت درج تخفیف‌های بالای ۳ درصد را ممنوع کرد.

به گزارش صدای بورس، اتاق اصناف اعلام کرد: بنابر ابلاغیه وزارت صمت، از ۱۴۰۰/۹/۲۷، هشت گروه کالایی و از ۱۴۰۰/۱۰/۴، شش گروه کالایی مشمول درج قیمت تولید به جای قیمت مصرف کننده بر روی کالا شده بودند. وزارت صمت ۸ گروه کالایی جدید را به ۱۴ گروه قبل اضافه کرد. قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا باید عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره باشد.

هر گونه تخفیف بیش از ۳ درصد باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری اعلامی از سوی سـازمان حمایت بوده و باید از این گونه اقدامات خودداری شود.

در مواردی از قبیل (مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد و …) و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده، واحدهای مربوطه می‌بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام کند.

  • بیشتر بخوانید:

صورت های مالی شش ماهه، به نام ایران مال به کام ...

حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تأمین کننده تا مصـرف کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده/واردکننده اضافه شود شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب است.

خرده فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مجاز در چارچوب مصوبات اقدام کنند. کلیه واحدهای صنفی توزیع کننده از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ از خرید کالاهای انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی بدون درج قیمت تولید کننده بر روی بسته بندی خودداری و نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب به منظور شفاف سازی اقدام کنند.

بر اساس اعلام اتاق اصناف ایران، انواع آب میوه، ماءالشعیر، نوشابه‌های گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ و پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۴ نیز مکلف به درج قیمت تولید کننده بوده اند.