این نمایشگاه که هر ساله در بزرگترین سالن نمایشگاهی لاس وگاس آمریکا برگزار میشود امسال در ۴ روز بازدید عمومی تنها پذیرای ۵۰ هزار نفر بود. هر چند، به لحاظ بازدید آنلاین رکورد جدیدی از خود به جا گذاشت و نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر از سراسر جهان عظیمترین نمایشگاه تکنولوژِی را بازدید کردند.
در بخش لوازم خانگی تمام شرکتهای مطرح این حوزه شرکت کردند و جدیدترین محصولات خود را به نمایش گذاشتند یکی از ویژگیهای این نمایشگاه این است که شرکتها برنامههای آینده خود را ارائه میدهند و فقط مختص به تولیدات موجود در بازار نیست. امسال اعلام شد که برند TCL پر بازدیدترین غرفه نمایشگاه در حوزه لوازم خانگی بوده است.
در زمان ریاست جمهوری ترامپ یکی از چالشهای آمریکا با چین وضع تعرفه بالا بر کالاهای چینی بود زیرا محصولات چین توانسته بود با قیمت پایین و تکنولوژِی روز بازار لوازم خانگی را از شرکتهای بزرگی مانند ویرپول و وستینگ هاوس را بگیرد. به طور مثال شرکت TCL در مدت زمان کوتاهی تبدیل به محبوبترین برند در آمریکا شمالی شد.
در سال ۲۰۱۰ شرکت تیسیال ۲۵مین تولیدکننده بزرگ لوازم الکترونیکی مصرفی در جهان بود؛ در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ دومین تولیدکننده بزرگ تلویزیون در بازار جهانی، در سال ۲۰۱۹ برند تی سی ال دومین برند پرفروش دنیا بود و اکنون تی سی ال دومین برند محبوب در آمریکا است. از ۳ سال پیش مدیران این شرکت تصمیم گرفتند که به صورت جدیتری به بازارهای خاورمیانه و آسیا میانه ورود کنند و تولیداتی متناسب به آب و هوای این منطقه داشته باشند.
آب و هوای گرم و شرجی حوزه خلیج فارس و سرد و خشک حوزه قفقاز نیاز به خط تولید جدید و با تکنولوژی خاص بود از طرفی با افزایش هزینههای باربری ارسال محصولات از چین یا آمریکا به این نقاط به صرفه نبود پس لازم بود که کارخانه جدید در بهترین منطقه احداث شود.
سیاست مدیران ارشد شرکت این است که در هر منطقه بهترین کشور را به لحاظ موقعیت ژئوپولتیک و نیروی انسانی انتخاب و به عنوان هاب بازار منطقه قرار دهند سپس با همکاری شریک بومی اقدام به انتقال ساخت کارخانه و انتقال تکنولوژی کنند.
با توجه به موقعیت استراتژیک کشورمان و دسترسی آسان به کشورهای حوزه C.I.S مدیران TCL تصمیم گرفتند که ایران را به عنوان هاب منطقه خاورمیانه و آسیا مرکزی انتخاب کنند و با توجه به سابقه ۵۰ ساله مادیران در حوزه لوازم الکتریکی و سیستم گسترده خدمات پس از فروش با این شرکت قرارداد همکاری امضا کردند و دو سال پیش اولین فاز از خط تولید با حضور آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات به بهرهبرداری رسید.
این اتفاقات همزمان با خروج شرکتهای ال جی و سامسونگ از ایران همراه و بازار ایران با کمبود کالا روبرو شد بر همین اساس شریک ایرانی یعنی مادیران به مدیران TCL اعلام کرد که اولویت ما تامین بازار داخل است و پس از آن میتوانیم اقدام به صادرات محصولات کنیم که این امر مورد پذیرش شریک چینی قرار گرفت.
با توجه به استقبال از محصولات این برند در ایران ظرفیت تولید افزایش پیدا کرد و حتی خط تولید کولر گازی هم زودتر از برنامه مقرر به تولیدات اضافه شد از سوی دیگر مذاکره برای صادرات آغاز شده و امیدواریم سال آینده اولین محموله لوازم خانگی که شامل یخچال و لباسشویی است صادر شود.
کشور ما علاوه بر موقعیت استراتژیک و وجود بنادر و راه آهن دارای نیروی انسانی ارزان و متخصص است ضمن آنکه با گسترش صنایع پتروشیمی مواد اولیه این صنعت به راحتی و با قیمتی پایینتر در دسترس است همین امر باعث شده که شرکای ایرانی شرکتهای خارجی برگ برنده ارزندهای در دست داشته باشند.
با توجه به اخبار مثبتی که از مذاکرات مخابره میشود و احیا برجام شرکتهای ایرانی باید به جای واردات به سمت تولید مشترک بروند زیرا با افزایش قیمت ارز قیمت تمام شده بسیار پایین تر از محموله وارداتی خواهد شد و این فرصتی است که نباید به راحتی از دست داد.
- محمود قهاری، مدیرعامل شرکت لوازم خانگی مادیران