تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴

عرضه خودروی کوییک به بازار کاهش یافته است. اما در یکی از پارکینگ‌های سایپا این خودرو موجود بود. چرا سایپا این خودروها را به بازار نمی‌فرستد؟

به گزارش صدای بورس، یکی از پارکینگ‌های سایپا در نزدیکی شهریار قرار دارد؛ به گفته افرادی که در این پارکینگ رفت و آمد می‌کردند، پارکینگ سایپا به مساحت ۲۷ هکتار می‌رسد.

شرکت سایپا در این مورد اعلام کرده بود که ۷۰ هزار خودروی ناقص دارد. این یعنی پارکینگ‌های دیگری نیز درکار است.

خودروهایی مانند تیبا، ساینا و کوییک در پارکینگ متعلق به سایپا واقع در شهریار موجود بود. اما به نظر می‌رسد به طور متوسط حدود چهار تا پنج هزار کوییک اینجا دپو شده باشد. آن هم در شرایطی که این خودرو به بازار عرضه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: کدام خودرو رکورد افزایش قیمت را زد؟

در این پارکینگ هم خودروی ناقص موجود بود و هم کامل. اما خودروهای ناقص پارکینگ تنها قطعاتی چراغ و زاپاس نداشتند.

اما چرا محصولات یک شرکت خودروسازی باید با کمبود چنین قطعاتی ناقص بمانند؟

جواب سوال به مشکلات بین خودروسازان و قطعه سازان بر می گردد. خودروسازان با زیان های انباشته‌ای که دارد، حال بدهکار قطعه‌سازان نیز هستند. آنها با بودجه کمی که در اختیار دارند ابتدا باید قطعاتی را از قطعه ساز بخرند که بتوانند خودرو را از کارخانه خارج کنند و در نهایت با تامین کسری بودجه خود قطعاتی مانند چراغ، ضبط و امثال اینها، خودرو را تجاری و به بازار عرضه می‌کنند. پس مشکل نبود قطعه در کشور نیست و مساله به مشکلات همیشگی صنعت خودروسازی کشور، یعنی مشکلات مالی بر می‌گردد.

با پیگیری‌های تجارت‌نیوز، سایپا تایید کرد که اکثر این خودروها ناقص هستند. سایپا در مورد خودروهای کاملی که در پارکینگ موجود بودند توضیح داد که این خودروها آماده تحویل به مشتری هستند و در مدت حدود دو هفته که مراحل تحویل به مشتری انجام بگیرد خودرو در پارکینگ می ماند.

شرکت‌های خودروسازی هنگام تحویل محصول به مشتری هزینه هایی مانند مالیات، بیمه شخص ثالث و از همه مهم‌تر هزینه ثبت پلاک از مشتری می‌گیرند. اما خودروهایی که درحال بارگیری بودند پلاک نداشتند. راننده نیز به این اشاره کرد که این خودروهای بی‌پلاک را به شهرستان می‌برد.

یکی از مسئولان سازمان بازرسی در گفتگویی عنوان کرد که خودروسازان در هنگام بالا رفتن قیمت‌ها، محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند.

این سخن مسئول سازمان بازرسی این سوال را ایجاد می‌کند که آیا ممکن است خودروسازان محصولات خود را به بهانه نقصی قطعه در پارکینگ‌ها نگه داشته و هنگام افزایش قیمت‌ها این خودروها را به بازار تزریق می‌کنند؟