به گزارش صدای بورس، جمشید نفر گفت: بازار صادراتی ایران سنتی یا نعمتی است و جنبه های بازاریابی در آن ها وجود ندارد، صادرات نعمتی حاکی از قرار گرفتن انرژی و کارگر ارزان در اختیار تولید کننده است، مانند فولاد و پتروشیمی که در حقیقت صادرات نعمت از کشور است، اگر روزی این تولید کنندگان نتوانند از انرژی ارزان استفاده کننده برای ادامه صادراتشان باید چه کنند؟
- بیشتر بخوانید:
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، صادرات کشور ما منوط به چندین کالا از جمله ورق فولاد، متانول و شمش فولادی می شود حال اگر این کالاها به نحوی مورد تحریم یا خطراتی واقع شوند، صادرات با آفت میلیاردی مواجه می شود. نبود به رشد متوازن در کشورهای هدف و کالاهای صادراتی از مشکلات تجارت ایران است و کشور باید به فکر عمل ثانویه ای روی کالاهای مازاد صادراتی باشد تا ارزش افزوده بالاتری به دست آورد.
تنوع کشورهای هدف صادراتی برای ایران وجود ندارد و عمده صادرات ایران به کشورهای چین، ترکیه، امارات، عراق و هند است، بازارهای صادراتی ایران سنتی یا اتفاقی است و صادرات به اروپا بر اساس استاندادرهایی است که به این آسانی صورت نمی گیرد.