صدای بورس- بازار خودرو کشور به آشفته بازاری تبدیل شده است که هر صاحب تریبونی به منتقد آن تبدیل شده و به جای آرامش در نقد فنی و کارشناسی شاهد به راه افتادن موج اغراق و جعل آمار هم هستیم. در تازهترین نمونه، قیمتهای غلط در بازار خودروهای چینی مونتاژ داخل چندی است که در سایتها و کانالهای تلگرامی دست به دست میشود و حتی مورد استناد قرار میگیرد.
در این گزارش که در شبکههای اجتماعی در حال بازنشر است، قیمت مدلهای ایکس ۲۲ پرو، دیگنیتی، کی ۷ کرمان موتور و فیدلیتی به عنوان نمونههای گران ذکر شده که چند برابر بازار چین قیمتگذاری شدهاند. اگرچه اصل ادعا درست است، اما در نقل دادههای آماری خطای فاحشی وجود دارد.
در این جدول قید شده است:
۱. کی ۷ با قیمت ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان معادل ۴۹ هزار دلار فروخته میشود درحالیکه در چین ۱۸ هزار دلار است.
۲. ام وی ام ایکس ۲۲ پرو با قیمت ۶۵۵ میلیون تومان عرضه شده است معادل ۲۴ هزار دلار، درحالیکه در چین ۱۲ هزار دلار قیمت دارد.
۳. دیگنیتی با قیمت ۱.۳ میلیارد تومان معادل ۴۷ هزار دلار خرید و فروش میشود، درحالیکه در چین ۱۸ هزار دلار است.
۴. فیدلیتی با قیمت ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان معادل ۴۱ هزار دلار خرید و فروش میشود، درحالیکه در چین ۱۷ هزار دلار قیمتگذاری می شود.
واکاوی در دادههای منتشر شده نشان میدهد که خطاهای زیادی در این اطلاعات منتشر شده وجود دارد. نخست اینکه قیمت کارخانه باید ملاک قضاوت درباره عملکرد خودروسازان باشد و نه قیمت بازار، زیرا بازار از متغیرهای کلان که از اختیار شرکتهای خودروسازی خارج است، تبعیت میکند.
قیمت کارخانه ام وی ام ایکس ۲۲ پرو ۶۲۰ میلیون تومان است و نه ۶۵۵ میلیون تومان که خطای ۳۰ میلیون تومانی دارد. قیمت کارخانه کی ۷ کرمان موتور ۱ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان است که با قیمت ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان درج شده در جدول تفاوت دارد. قیمت دلاری آنها هم با خطا همراه است و برای مدل ام وی ام نیز مدل با حداقل قیمت یعنی ۱۰ هزار دلار درج شده است.
قیمت دیگنیتی در بازار چین نزدیک به ۲۰ هزار دلار و قیمت فیدلیتی هم در بازار چین نزدیک به ۲۴ هزار دلار است که در اخبار منتشره در رسانههای داخلی اشتباه و به صورت ۱۸ هزار دلار و ۱۷ هزار دلار درج شده است.
در گزارشهای منتشر شده در فضای رسانهای و شبکههای اجتماعی ایران، قیمت ۴ مدل مذکور به صورت ام وی ام ۲۲ پرو با ۴.۷ درصد خطا، کی ام سی با ۱۳ درصد خطا، دیگنیتی با ۴۹ درصد خطا و فیدلیتی با ۴۶ درصد خطا (نسخه ۷ نفره) قید شده است که به دلیل اتکا به دادههای غلط منجر به اصلاح سیاستگذاری نمیشود.