تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳

میزان وام دریافتی آمریکاییان در سال گذشته موجب شد تا مصرف‌کنندگان این کشور بدهکارتر شوند.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ در سال ۲۰۲۱ مصرف‌کنندگان آمریکایی بیش از یک هزار میلیارد دلار (بیشترین رقم در ۱۴ سال گذشته) برای خرید خانه، خودرو و دیگر کالاها استقراض کردند. علت استقراض این رقم سنگین، افزایش سریع قیمت‌ها بوده است.

بر اساس اعلام فدرال رزرو نیویورک، در حال حاضر رقم کلی بدهی مصرف‌کنندگان آمریکایی به حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار رسیده است. با وجود افزایش چشمگیر بدهی مصرف‌کنندگان، فدرال رزرو نیویورک گفته است که این رقم نگران‌کننده نیست.

وال استریت جورنال هم در گزارشی در این باره نوشت: از نظر تاریخی، میزان تاخیر در بازپرداخت اقساط وام‌های مصرف‌کنندگان در سطوح پایین قرار دارد. در حال حاضر ۸۷ درصد وام‌های دریافتی برای خرید خانه بوده است. خانه از جمله مواردی است که امکان افزایش قیمت آن در طول زمان وجود دارد.

مجله فورچون نیز در گزارشی دیگر اعلام کرد: در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۱ تراز کارت‌های اعتباری با ۵۲ میلیارد دلار افزایش به ۸۶۰ میلیارد دلار رسید که بیشترین افزایش فصلی تا به امروز به شمار می‌رود. با وجود این، رقم ثبت شده هنوز ۷۱ میلیارد دلار کمتر از سطوحی است که در پایان سال ۲۰۱۹ و قبل از همه‌گیری کرونا ثبت شده بود.

یک کارشناس املاک در این باره گفت: افزایش میزان وام دریافتی مصرف‌کنندگان تحت تاثیر افزایش شدید قیمت خانه و خودرو بوده است. در سال ۲۰۲۱ میانگین قیمت خانه در آمریکا نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافت. این شرایط در بازار خودروهای نو و کارکرده نیز حاکم بود.