به گزارش صدای بورس، سیدرضا فاطمیامین، وزیر صمت تصریح کرد: تورم بیماری طولانی مدت و مزمن اقتصاد ایران است و ما سالهاست که با مسأله تورم روبهرو هستیم. نقدینگی، تولید و قیمتهای خارجی ( نرخ ارز و تعرفهها)، سه عامل مهم در تورم هستند و ۸۰ درصد مسائل تورم، مربوط به این سه محور است.
وزیر صمت همچنین با اشاره به مقاومتهایی از طرف کسانی که منافعشان به خطر افتاده است، یادآوری کرد: اواخر هر سال سازمان حمایت با مراجعات زیادی از طرف شرکتهایی که تقاضای افزایش قیمت داشتند، روبهرو است، اما در این چند ماه این تقاضاها را نداشتیم، زیرا شفافیت قیمتی به وجود آمده و سازو کار اجرا شده، مؤثر بوده است.
خودرو همواره چالشی بوده و داستان امروز و دیروز نیست
فاطمیامین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مسائل مرتبط با خودرو، اعلام کرد: موضوع خودرو همواره چالشی بوده است و داستان امروز و دیروز نیست. مسائل مرتبط با خودرو در دو سطح محیط و فضای زنجیره خودرو و همچنین مسائل مربوط به درون شرکتهای خودروساز و قطعهساز مورد بررسی قرار میگیرد.
کاهش هزینههای مالی و تأمین به موقع منابع
فاطمیامین در خصوص مزایای تأمین مالی زنجیرهای نیز بیان کرد: با این روش به شدت هزینههای مالی کاهش یافته و منابع مالی به موقع به قطعهساز و زنجیرهها، داده میشود.
اجرای تأمین مالی زنجیرهای برای شش صنعت از جمله خودرو
وی با بیان اینکه ۲ هزار میلیارد تومان در دو ماه گذشته قرارداد بسته شده است، تصریح کرد: تأمین مالی زنجیرهای را برای حدود شش صنعت از جمله خودرو اجرا کردیم و سال آینده به سمت اجرای کامل آن در خودروسازی پیش می رویم. وقتی پول قطعهساز به موقع پرداخت شود، کیفیت خودرو قابل کنترل بوده و هزینههای اضافی قطعهساز مدیریت میشود و به طور یقین، روی کاهش قیمتها اثر دارد.
برنامه زمانبندی ۲ ساله برای اصلاح صنعت خودرو
وی از برنامه زمانبندی ۲ ساله برای اصلاح صنعت خودرو خبر داد و گفت: برخی از محورهای درون این برنامه زمانبندی شده، ۶ ماهه هستند، اما از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل از جمله کیفیت خودرو و قرعهکشی حل شده و بسیاری از مشکلات برطرف میشود؛ اما برای حل نهایی مسائل به یک دوره کامل دو ساله، نیاز داریم.
هدفگذاری تولید ۱.۵ برابری خودرو در سال آینده
فاطمیامین با اشاره به برخی از مفاد هدفگذاریهای انجام شده دولت برای صنعت خودرو، تصریح کرد: تولید ۱.۵ برابری خودرو در سال آینده هدفگذاری شده است، یعنی سال آینده باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود. در این حوزه با خودروسازان نیز جلسات مختلفی داشتیم و به برنامه یکپارچهای نیز رسیدیم و مشخص شد که این افزایش، امکانپذیر است.
معرفی ۳ خودرو جدید و توقف تولید ۳ خودروی از رده خارج شده
وی همچنین ادامه داد: در این راستا تولید سه خودرو قدیمی باید متوقف شود که شامل دو خودرو از ایرانخودرو و یک خودرو از سایپا است. همچنین سه خودرو جدید سال آینده، معرفی خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
وزیر صمت: خودرو به تنهایی یک وزارتخانه است + فیلم
منافع برخی اجازه اتفاقات خوب در حوزه خودرو را نمیدهد
وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به «مافیا» در صنعت خودرو گفت: مافیا در این صنعت وجود دارد، اما در جاهایی که با تصور مردم متفاوت است. در واقع شبکههایی وجود دارد که منافع آنها اجازه اتفاقات خوب در حوزه خودرو را نمیدهد، اما در جاهایی که شاید مردم کمتر متوجه شوند.
مصوبه ممنوعیت واردات خودرو را دیگر تمدید نمیکنیم
فاطمیامین به مسائل مرتبط با واردات خودرو اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو ممنوع شد. در واقع به سبب اعمال تحریم ها، فروش نفت کاهش یافت و برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت سال آینده فرصت دارد و پس از آن این مصوبه را دیگر تمدید نخواهیم کرد. البته این تصمیم نیز با هماهنگی دولت است.
سال آینده محدودیتهای ارزی سال ۱۳۹۷ را نداریم
وزیر صمت با بیان اینکه سال ۱۴۰۱، محدودیتهای ارزی سال ۱۳۹۷ را نداریم، ادامه داد: امسال تراز ارزی روند خوبی دارد و صادرات غیرنفتی به بیش از ۴۷ میلیارد دلار میرسد. بنابراین در سال آینده نگرانیای در خصوص تراز ارزی نخواهیم داشت و این یکی دیگر از علل تمدید نشدن مصوبه ممنوعیت واردات است.
فاطمیامین در خصوص ضوابط واردات نیز تأکید کرد: شرکت واردکننده بهطور حتم باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشد.
برچیده شدن تدریجی قرعهکشی خودرو در سال آینده
وی از حذف تدریجی قرعهکشی خودرو در سال آینده خبر داد و گفت: وقتی عرضه با تقاضا همخوانی نداشته باشد، کالا سرمایهای میشود. حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نیاز به خودرو در ایران وجود دارد، اما در قرعهکشیها حدود ۴ میلیون نفر ثبت نام میکنند و این یعنی خودرو کالای سرمایهای شده است. با لغو مصوبه واردات تا ۱۰۰ هزار و حتی شاید بیشتر، خودرو وارد کشور خواهد شد و این واردات و افزایش تولید، باعث مدیریت بازار میشود، پس از سال آینده به تدریج دیگر قرعهکشی نخواهیم داشت.
به گزارش ایلنا، وزیر صمت همچنین تصریح کرد: دو نرخی بودن و اختلاف قیمت تولید کارخانه با قیمت بازار با افزایش عرضه و واردات به تدریج تنظیم خواهد شد.