صنعت ایرلاین‌ها از جمله حوزه‌هایی است که از حمله روسیه به اوکراین آسیب دیده است.

پس از حمله ارتش روسیه به خاک اوکراین، بازارهای کامودیتی دچار ناآرامی شدند. در این میان، برخی صنایع بیش از بقیه آسیب دیده‌اند.
ایرلاین‌های جهان به ویژه آمریکا که تا قبل از جنگ اوکراین به دلیل ضعیف‌تر شدن ویروس کرونا و کاهش آمار مبتلایان، به امید افزایش تقاضا در فصول بهار و تابستان و رونق دوباره گردشگری بودند، امروز با بحران دیگری روبه‌رو شده‌اند؛ حمله ارتش روسیه به خاک اوکراین و گسترش این بحران، قیمت نفت خام و سوخت هواپیما اوج گرفته و بسیاری از پروازها به دلیل زیان لغو شده‌اند. همگام با افزایش قیمت انرژی، ایرلاین‌های آمریکا به تدریج در حال کاستن از تعداد پروازها هستند. پیش‌بینی می‌شود خطوط هوایی آلاسکا در نیمه نخست امسال تا ۵ درصد پروازهای خود را لغو کند. این رقم برای دیگر ایرلاین‌های آمریکایی متغیر است. به عنوان نمونه، خطوط هوایی Allegiant قصد دارد در سه ماه دوم امسال بین ۵ تا ۱۰ درصد پروازهای خود را کاهش دهد. کارشناسان معتقدند، ادامه بحران و تنش در اوکراین و تهدید کشورهای غربی به مقابله با روسیه از طریق تحریم صنعت نفت و گاز این کشور ممکن است به افزایش شدید قیمت نفت خام و محصولات پالایشی همچون سوخت هواپیما منجر شود. در این صورت نه تنها پروازهای بیشتری لغو و ایرلاین‌های بیشتری زیان می‌بینند، بلکه صنعت هواپیمایی و گردشگری نیز با آسیب‌های شدیدی روبه‌رو می‌شوند. به گفته تحلیلگران، صنعت هواپیمایی نگران این است که قیمت‌های کمرشکن بنزین موجب کاهش قدرت هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان شود و تقاضا برای سفر با هواپیما در فصل تعطیلات را سرکوب کند. قیمت‌های بالای بنزین به افزایش هزینه‌های ایرلاین‌ها منجر می‌شود به طوری که حفظ سودآوری آنها از طریق انتقال بخشی از هزینه‌ها به مشتریان را مختل می‌کند. در سال ۲۰۲۲ (کمتر از ۲ ماه و نیم) میانگین قیمت بنزین در آمریکا بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته و به بالای ۳.۹ دلار در هر گالن رسیده است. این بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ است. در آغاز سال ۲۰۲۲ ایرلاین‌های آمریکا پیش‌بینی می‌کردند که امسال حدود ۲.۵ دلار برای هر گالن بنزین بپردازند. به گزارش بلومبرگ، به احتمال زیاد در کنفرانس‌های صنعت هواپیمایی که هفته‌های آینده برگزار خواهد شد، ایرلاین‌ها بر اساس توصیه‌های مالی کارشناسان خود اقدام به کاهش تعداد پروازها خواهند کرد.