سال گذشته وعده و دستوراتی مبنی بر افزایش کیفیت و تولید خودروهای جدید داده شد. این در حالی است که برخی کارشناسان می‌گویند در خودروهای تولید ایران تنها از سه موتور استفاده می‌شود و زیرساخت لازم برای توسعه وجود ندارد.

به گزارش صدای بورس، در اواخر سال ۱۴۰۰ خودروسازان و مسئولان دستور و وعده‌هایی در مورد ارتقای صنعت خودروسازی کشور دادند. رئیس جمهور در بازدید خود از ایران‌خودرو دستور تولید خودرو اقتصادی با ساختار به روز و تولید سه خودرو قدیمی متوقف و سه خودرو جدید با کیفیت مطلوب را داد. خودروسازان نیز در پی این دستورات وعده‌هایی در مورد تولید خودروهای جدید در سال ۱۴۰۱ دادند.

مدیرعامل ایران‌خودرو نیز اعلام کرد که در این سال هفت محصول جدید توسط این شرکت به بازار عرضه می‌شوند که برخی فیس لیفت و برخی کاملا جدید هستند. سایپا نیز در همایشی اعلام کرد خودرو تیبا از سال ۱۴۰۱ از خط تولید خارج می‌شود و آریا جایگزین آن می‌شود.

دنا کیفیت پراید را دارد

عماد جعفری، کارشناس خودرو گفت: اگر صحبت از تولید فیس لیفت جدید از خودرویی باشد موردی نیست و خودروسازان توان تولید آن را دارند. از کسانی که هیچ اشرافی بر فضای صنعت خودروسازی ندارند توقع توان تحقق افزایش کیفیت و یا تولید خودرو جدید با کیفیت داشت.

بیشتر بخوانید: چرا به ارابه‌های مرگ پلاک خودرو می‌دهند؟

او توضیح داد: اما تولید خودرو جدید یعنی فراهم کردن پلتفرم جدید، طراحی نو و موتور جدید. اما در صنعت خودروسازی کشور سه موتور پراید، ۲۰۶ و سمند وجود دارد و با این سه موتور خودروهای به اصطلاح جدید تولید می‌کنند. باید به این نکته نیز توجه کرد که خودروهایی که با موتور مشابه تولید می‌شوند طراحی داخلی آنها نیز مشکل دارد و با کیفیت نیست.

به گزارش خبرآنلاین، وی افزود: خودرو دنا از جهت طراحی خودرو جذابی است. اما کیفیت یک پراید را دارد. زیرا خودروسازان از قطعه‌ساز درخواست تولید قطعات باکیفیت‌تری نمی‌کنند.

جعفری ادامه داد: تولید محصول جدید زمان‌بر است. عملی شدن این وعده‌ها دور از ذهن است. مگر آنکه فشاری بر خودروساز وارد شود و نیروی متخصص به کار گرفته شود.