به گزارش صدای بورس، وزیر صمت و مسئولین در سال گذشته وعدههایی در رابطه با حذف قرعهکشی شرکتهای خودروسازی برای عرضه خودرو دادند. اما در سال جدید قرعهکشیهای خودروسازان آغاز شد.
با توجه به اینکه در بازار خودروی کشور نیز فاصله قیمتی محصولات ایرانخودرو زیاد است و وعده حذف قرعهکشی برای از بین رفتن فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار بود، اما در آخر تحقق نیافت.
مشکل چیست؟
چرا عرضه خودرو همچنان از طریق قرعهکشی صورت میگیرد؟
بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو گفت: شیوههایی که برای عرضه خودرو بکار میرود به دلیل مشکل ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا است. این اقدام باعث افزایش فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه میشود. البته کاسبی و سودآور بودن این قرعهکشیها عامل دیگری نیز برای عقب انداختن حذف قرعهکشی است.
بیشتر بخوانید: ساز ناکوک بازار / آیا بازار خودرو ملتهبتر میشود؟
او توضیح داد: این مشکلات برطرف نمیشوند تا زمانی که یک منطقی برای تولید، عرضه و تقاضا باشد. ابداعاتی نیز برای رفع مشکلات ارائه میشود. اما مشکل به سادگی برطرف نمیشود.
پیش از این سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا گفت: همچنان، علی رغم افزایش قیمت خودرو کارخانهای، اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار وجود دارد. با شرایط موجود احتمال حذف قرعهکشی در ابتدای سال ۱۴۰۱ وجود ندارد.
او به تجارت نیوز گفت: این اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار موجب شده است انگیزهای برای ثبتنام خودرو در افراد، حتی اگر نیاز هم نداشته باشند، بهوجود آید.
او در ادامه بیان کرد: تا مادامی که نظام قیمتگذاری بدین شکل است، تقاضا زیاد خواهد بود. این تقاضای زیاد را میتوان با قرعهکشی، که یک درمان موقت است، حل کرد.