فعالان آنلاین بازار مدتها بود که پیگیر دسترسی به عمق مظنههای بازار بودند. در حقیقت آخرین امتیاز استیشنهای معاملاتی کارگزاران نسبت به معاملهگران آنلاین، با دسترسی آنلاینها به عمق مظنهها از بین رفت. بررسی این موضوع از دو زاویه جالب است.
زاویه اول، نگاه به شفافیت بازار و تقارن اطلاعاتی است. تقارن اطلاعاتی به این معناست که اطلاعات در دو طرف یک معامله به صورت یکسان پخش شده باشد یعنی هر آنچه طرف فروشنده از آن باخبر است، خریدار نیز همان را بداند. جالب اینکه در شرع اسلام نیز به این موضوع توجه ویژهای شده است و خریدار میتواند در صورت وجود عیوبی در کالا که فروشنده از آن باخبر بوده ولی به اطلاع او نرسانده، معامله را به هم بزند. طبیعی است که هر چه تقارن اطلاعات در بین فعالان بازار سهام بیشتر و دسترسی به اطلاعات سادهتر باشد، شائبه وجود رانت اطلاعاتی نیز کمتر میشود. کاهش رانت و فساد نیز در همه بازارها موجب افزایش اطمینان جامعه شده و در بلندمدت به نفع بازار و فعالان آن است.
اما از زاویه تجربه معاملاتی نیز به این موضوع باید نگاه کرد. به عنوان کسی که هم معاملات را از پشت استیشن کارگزاری دنبال کرده و هم کاربر معاملات آنلاین بوده است، به نظر میرسد این امتیاز چندان تغییری در حال فعالان بازار ایجاد نخواهد کرد یعنی آگاهی از تصمیمات سایر فعالان بازار کمک خاصی به ارتقای معاملات نخواهد کرد، چون به هر حال از نیات و اهداف آنها بیخبریم ولی می تواند جلوی برخی دستکاریها در معاملات و بازار را بگیرد و آن را سخت تر کند، بنابراین از زاویه تجربه نیز این رویه مفید است.
- محمد یوسف امین داور- مدیر سرمایه گذاری پردازش اطلاعات مالی پارت