به گزارش صدای بورس، اظهارنظرها برای حذف قرعهکشی خودرو از سال گذشته آغاز و در ابتدای سال جاری بسیار داغ شد. براین اساس دو خودروساز بزرگ قصد دارند در راستای اجرای دستور رئیس جمهور مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته، میزان تولید و عرضه را افزایش داده تا تقاضاهای سوداگرانه برای خودروهای پرتیراژ کم و به تدریج قرعهکشی خودرو حذف شود.
در حالیکه گروه صنعتی ایرانخودرو حذف قرعهکشی را از سال گذشته برای محصولات خانواده هایما آغاز کرد، دو هفتهای است که گروه خودروسازی سایپا، اولین گام خود برای حذف قرعهکشی برای خودرو شاهین را برداشته است. طی این مدت (دو هفته اخیر) در دو نوبت (یک نوبت فروش فوقالعاده حداکثر ۹۰ روزه و یک نوبت پیشفروش با موعد تحویل مرداد تا شهریور ماه سال جاری) این محصول سایپا بدون فرآیند قرعهکشی و محدودیتها فروش عرضه شد.
در نوبت دوم عرضه این محصول سایپا در قالب پیشفروش، مهلت ثبتنام از روز پنجشنبه هفته گذشته ( ۸ اردیبهشت) آغاز شد و تا تکمیل ظرفیت ادامه داشت. نکته قابل توجه اما اینجاست که تا لحظه انتشار این گزارش همچنان این خودرو (در رنگ سفید) دارای ظرفیت بوده است.
این موضوع نشان میدهد علیرغم اینکه موعد تحویل خودروها یک سال دیگر نیست و تا چند ماه دیگر تحویل خواهد شد اما این خودرو مورد اقبال مشتریان قرار نگرفته است و خبری از هجوم برای ثبتنام نیست.
قرعهکشی خودرو، عادلانهترین نوع توزیع رانت...
در این رابطه، امیرحسن کاکایی-عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علموصنعت تهران- اظهار کرد: از ابتدا این بحث مطرح بود زمانیکه قیمت یک خودر به قیمت آن در بازار آزاد نزدیکتر شود، سودی چندانی نخواهد داشت و بنابراین متقاضی آن کم میشود. اکنون برای خودرو شاهین نیز همین اتفاق افتاده است. قیمت خودرو در بازار و قیمت مصوب نزدیک بوده و بدین ترتیب عرضه و تقاضا متعادل شده است؛ لذا ایجاد صف برای آن دیگر معنایی نخواهد داشت.
- بیشتر بخوانید:
این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید براینکه کل فرآیند فروش خودروسازان که خواسته خود خودروسازان هم نبوده و تحمیل شده از سوی دولت است، در حقیقت نوعی بیعدالتی است، گفت: علاوه براینکه بطور مثال خودروی ۱۷۰ میلیون تومانی، ۱۰۰ میلیون تومان عرضه میشود، مصداق کامل بیعدالتی است.
قیمتگذاری خودرو آزاد شود، خودبهخود قرعهکشی هم حذف میشود
به گزارش ایسنا، وی خاطر نشان کرد: این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که در مجموع چنانچه قیمت خودروها آزاد شود، تقاضا نیز کاهش خواهد یافت و خود به خود قرعهکشی حذف خواهد شد؛ چراکه زمانیکه رانت وجود ندارد، تقاضاها واقعیتر خواهد شد. طی چهار سال اخیر که قیمت خودرو بسیار بالا رفته اما درآمد مصرفکننده متناسب با آن افزایش نیافته است؛ بنابراین قیمتگذاری دستوری که حذف و قیمتها آزاد شود، رکود عمیقی شکل خواهد گرفت. با اصلاح قیمتها، بصورت خودکار تب خرید فروکش خواهد کرد.