تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶

اغلب میخوانیم و می‌شنویم که مصرف کامل میوه بهتر از آب میوه است. اما اخیرا یک مطالعه نشان داده است که مصرف ۱۰۰ درصد آب میوه در سال‌های پیش‌دبستانی می‌تواند منجر به الگوهای غذایی سالم‌تر در دوران کودکی شود، بدون اینکه تأثیر نامطلوبی بر افزایش وزن داشته باشد.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ مطالعات جدید دانشگاه بوستون که به صورت آنلاین در BMC Nutrition منتشر شده است، بیان می‌کند که نوشیدن ۱۰۰ درصد آب میوه با مصرف بیشتر میوه‌های کامل و کل میوه و همچنین کیفیت بهتر رژیم غذایی در دوران کودکی مرتبط است. در اواسط نوجوانی این مطالعه سوابق رژیم غذایی و همچنین داده‌های قد و وزن را از یک گروه ۱۰۰ نفری از کودکان (۳ تا ۶ ساله) که در مطالعه ثبت نام کرده بودند و به مدت یک دهه آنها را دنبال کردند، پیگیری کرد.

این تحقیق اطلاعات مهمی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد کودکانی که در طول سال های پیش دبستانی روزانه حدود ۱.۵ فنجان آب میوه ۱۰۰ درصد طبیعی مصرف می‌کردند، نسبت به کودکانی که کمتر از ۱ فنجان در روز در دوران پیش دبستانی می‌نوشیدند، تمایل به حفظ رژیم های غذایی سالم تری در دوران نوجوانی داشتند. علاوه بر این، بیش از ۱۰ سال پیگیری، مصرف آب میوه در محدوده مصرفی معمولاً توسط این کودکان (۱-۲ فنجان در روز)، با افزایش وزن بیش از حد در دوران کودکی مرتبط نیست.

مشاهدات :

۱. کودکان پیش دبستانی با مصرف بیشتر ۱۰۰ درصد آب میوه طبیعی، در سنین ۱۴ تا ۱۷ سالگی به طور قابل توجهی مصرف بیشتری از میوه کامل و کل میوه نسبت به کودکانی که آب کمی مصرف می کردند، داشتند.

۲. کودکان پیش دبستانی که بیش از ۱۰۰ درصد آب میوه طبیعی مصرف می کردند، تقریباً ۴ برابر بیشتر از کودکان پیش دبستانی با مصرف کم میوه، توصیه های دستورالعمل های غذایی فعلی را برای مصرف کامل و کل میوه در دوران نوجوانی رعایت می کردند.

  • بیشتر بخوانید:

۸ راه برای کاهش وزن در ۳۰ سالگی

۳. آن دسته از کودکانی که در طول سال های پیش دبستانی مصرف آب میوه بیشتری داشتند، نمرات کیفیت رژیم غذایی به طور قابل توجهی بالاتر از آن دسته از کودکانی که مصرف آب میوه کمتری در تمام سنین داشتند، داشتند.

۴. مصرف آب میوه با تغییر در شاخص توده بدنی (BMI) در دوران کودکی و تا اواسط نوجوانی مرتبط نبود.

نتیجه گیری :

مصرف میوه، به ویژه مصرف میوه کامل، فواید بسیاری برای سلامتی در طول عمر دارد. اجتناب از آبمیوه در طول سال‌های اولیه زندگی ممکن است اثرات ناخواسته‌ای بر رفتارهای غذایی در حال تکامل داشته باشد. این مطالعه یافته‌های چندین مطالعه قبلی را تأیید می‌کند که نشان می‌دهد نوشیدن آب‌میوه در کودکان خردسال ممکن است باعث بهبود کیفیت رژیم غذایی و مصرف بیشتر میوه کامل شود.