صدای بورس - مرضیه حیدری؛ در لایو اینستاگرامی دیروز صدای بورس وضعیت صنعت خودروییها توسط محمدرضا قاسمی کارشناس بازار سرمایه و نوید فرهادی تحلیلگر کارگزاری بورس بیمه ایران بررسی شد.
در ابتدا نوید فرهادی، تحلیلگر کارگزاری بورس بیمه ایران در رابطه با وضعیت خودروییها گفت: گروه خودروییها در دو روز گذشته عملکرد بهتری نسبت به دیگر صنایع داشتند و این البته به نحوی نبود که ارزش بالایی داشته باشد اما در مجموع جابجایی پول بین خریداران و فروشندگان به نحوی بود که تعادل را برقرار کرده است.
وی ادامه داد: در گروههای خودرویی شاهد هستیم که پایینهای چندانی ندارند؛ البته خودرو به محدوده پایینی رسید اما بازگشت ولی باز هم ارزشمند است زیرا خودرو میتواند مسیر بازار را عوض کند.
فرهادی افزود: رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی در بازار را دیدیم اما خودروییها بخاطر برجام رشد دیرتری داشتند. خودرو از ۱۸۲ به ۲۳۵ واحد رسیده اما همچنان منتظر یک محرک جدید و خبرهای خوشی است که میتواند برجام یا واگذاری به صورت خصوصی باشد. همچنین دو عامل باید اصلاح شود؛ اول هزینههای مالی و بعد اصلاح ساختار که باید به صورت اساسی انجام شود و این امر قطعا باعث به سود رسیدن میشود.
فرهادی عنوان کرد: نمادهای دیگری هم وجود دارد اما نگاه ویژه به این مجموعه رسیده است. انتظاری برای سودسازی وجود ندارد و تنها به کف رسیدن مهم است.
وی تصریح کرد: باید اصلاح ساختاری آن برای رسیدن به سود انجام شود و در حال حاضر این صنعت پاسوز تصمیمات نسنجیده دولت شده است و دولت اگر عقبنشینی کند و مسئولیت را واگذار کند و دخالت نکند، قطعا سال آینده برای خودروسازان سودساز خواهد بود.
وی در آخر گفت: مولفههای زیادی وجود دارد که اگر تغییرات ذکر شده انجام شود در بلندمدت هم میتواند روی این نمادها حساب کرد.
به نظر با لیدری خودرو و خساپا روی میانمدت هم میتوان حساب کرد.
بیشتر بخوانید:
قفل قدیمی بورس با ابزارهای جدید باز میشود؟
محمدرضا قاسمی، کارشناس بازار سرمایه در ادامه این لایو گفت: کلیت بازار و به ویژه خودروهایی روند رو به رشدی داشتند و البته اصلاح قیمتی نیاز بود که انجام نشد و یا کم بود و به نوعی اصلاح زمانی اتفاق افتاد.
وی افزود: بازار یک بازدهی ۳۰ درصدی و برای صنایع کوچک بازدهی ۴۰ درصدی داشته است و انتطار ریزشی هم وجود ندارد و در کل بازار عدد خودش را پیدا کرده است.
قاسمی گفت: روند بازار یکشنبه متعادل بود و به ویژه خودروییها و بانکیها که البته وضعیت خودروییها منوط به برجام و اتفاقات آن است.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: شرط اینکه در سهمی بمانیم یا خیر به عوامل مختلفی بستگی دارد. اول اینکه ارزندگی دارد یا خیر و حتی مقایسه داشته باشیم که خودرو ازشمندتر است یا باقی صنایع.
وی افزود: چه سهمهای بنیادی و سودساز مانند فلزیها و پالایشیها و چه سهمهایی که ارزش داراییها و معاملات بلوکی دارند، در رنج متعادلی هستند.
قاسمی تصریح کرد: وضعیت خودروییها وابسته به برجام است و باید دید که بالاخره بلوکهای خودرو خصوصی میشوند یا خیر.
همچنین اگر خودرو اجازه افزایش تولید بگیرد و درست تولید شود به یک فروش ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی میرسیم که تولید یک شرکت بزرگ است.
قاسمی گفت: نبود بهرهوری در تولید و هزینههای بسیار بالا و دستمزدهای بی جا و نیروهای زیاد و بی مصرف، هزینههای مالی سنگین بهخاطر تحریمها و... مجموعه عواملی هستند که در راه این صنعت وجود دارد.