مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود تورم سالانه مربوط به اردیبهشت ۱۴۰۱ را ۳۸٫۷ درصد اعلام کرد. بررسی‌ها حاکی از آن است که گروه خوراکی‌ها بیشترین نقش را در ثبت این تورم داشتند. همچنین در بین خوراکی‌ها و مواد غذایی، سبزیجات و روغن صدرنشین گرانی‌ها شناخته می‌شود.

به گزارش صدای بورس، بررسی گزارش جدید مرکز آمار از تورم ایران نشان می‌دهد در دو شاخص سالانه و نقطه‌ای گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نقش پررنگ‌تری نسبت به گروه غیرخوراکی‌ دارند. اما در روند ماهانه که نرخ تورم با رشد ۰٫۲ درصدی به ۳٫۵ درصد رسید، کالاهای غیرخوراکی و خوراکی به ترتیب روی شاخص ۳٫۷ و ۳٫۳ درصد ایستادند.

همان‌طور که در نمودارهای زیر هم مشخص است، تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها ۴۹٫۴ درصد و شاخص سالانه آن ۴۹٫۲ درصد است. بدین ترتیب شهروندان برای خرید مواد غذایی، نوشیدنی و دخانیات نسبت به اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به‌طور میانگین باید ۴۹ درصد پول بیشتری بپردازند.

روغن؛ رکورددار افزایش قیمت

به گواه داده‌های مرکز آمار در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به گروه «روغن و چربی‌ها» مربوط می‌شود. چنان‌که در اردیبهشت قیمت روغن نسبت به فروردین سال جاری رشد ۱۳٫۸ درصدی را تجربه کرد.

نکته جالب توجه به گروه سبزیجات بازمی‌گردد. این گروه که در روند ماهانه با افت ۲٫۸ درصدی قیمت مواجه شد، در روند سالانه رکورددار قیمت‌ها به شمار می‌رود. سبزیجات با ثبت تورم ۷۴٫۲ درصدی، صدرنشین گرانی مواد غذایی در یک سال اخیر شناخته می‌شود. رشد قیمت نان و غلات نیز در این مدت چشمگیر بود و روی شاخص ۶۵٫۷ درصد ایستاد.

بیشتر بخوانید: نرخ تورم کدام کشور بیشتر از ایران است؟

وقتی به مقایسه قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته می‌پردازیم باز هم سبزیجات با ثبت تورم نقطه‌ای ۶۶٫۶ درصد، صدرنشین می‌شود. پس از این گروه، ماهی‌ها و صدف‌داران در رده دوم قرار دارند.

همان‌طور که در جدول پایین هم مشخص است، بیشتر کالاهایی که در یک سال اخیر شیب ملایم‌تری داشتند، در روند ماهانه رکورددار شدند و بالعکس.

تأثیر خوراکی‌ها بر تورم اردیبهشت

اتاق بازرگانی تهران نیز با استناد به گزارش مرکز آمار پژوهشی انجام داده که نشان می‌دهد گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با سهم ۱۶٫۷۹ درصدی بیشترین نقش را در تورم نقطه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۱ دارد.

نمودار زیر نقش هر یک از گروه‌های کالایی و خدماتی در این شاخص را نشان می‌دهد.

گرچه طبق داده‌های مرکز آمار سبزیجات بیشترین تأثیر را در ضربه تورمی خوراکی‌ها داشته‌اند، اما یافته‌های اتاق تهران از نقش بی‌بدیل نان و غلات در این شاخص حکایت دارد.

در میان اقلام خوراکی و آشامیدنی، سه گروه نان و غلات، سبزیجات و گوشت قرمز و ماکیان بیشترین نقش تورمی را ایفا کرده‌اند. طوری‌که در مجموع حدود ۵۸ درصد از مشارکت ۱۶٫۸ واحد درصدی گروه خوراکی‌ها در تورم ماه مورد بررسی را تشکیل داده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز، میزان مشارکت یا تاثیر افزایش قیمت نان، شیر، تخم مرغ و گوشت مرغ در این ماه بر افزایش تورم حدود ۸٫۳ واحد درصد بود که جزئیات آن در نمودار زیر مشخص است.