به گزارش صدای بورس، «جواد هدایتی» در حاشیه بازدید از پایانه مرزی جلفا (نخجوان) با حضور وزیر راه و شهرسازی، داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای و میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راهآهن بر اهمیت بازگشایی مرز جلفا و نقش آن در افزایش ترانزیت کشور تاکید کرد و گفت: حجم ترانزیت جادهای در سال گذشته به ۹.۳ میلیون تن رسید که افزایش دوبرابری را نسبت به سال قبل از آن نشان میدهد.
وی افزود: این افزایش در حالی رخ داد که مرزهای ترکمنستان بسته بود و مسیر اصلی ترکیه به آسیای میانه در دسترس نبود، همچنین میزان ترانزیت افغانستان به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کاهشیافته بود، اگر این دو اتفاق رخ نداده بود قطعاً سال گذشته رکورد سال ۹۳ که معادل ۱۲.۳ میلیون تن بود شکسته میشد.
بیشتربخوانید:در بخش حمل بار عقب ماندگی زیادی داریم
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری اظهار کرد: طی دو ماه ابتدای سال جاری نیز شاهد رشد ۵۰ درصدی ترانزیت جادهای بودیم که عمده آن در حوزه کریدور شمال_جنوب رخداده یعنی از کشورهای امارات، عراق، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز بیشتر این ترانزیت انجام شده است.
هدایتی خاطرنشان کرد: باتوجهبه سفیر اخیر مقامات ایرانی به روسیه و در صورتباز شدن این مسیر جذب ۱۰ میلیون تن بار روسیه طی سال جای پیشبینی میشود.
به گزارش مهر،وی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین افزایش ترانزیت بار در مسیر عراق به امارات است، بنابراین وضعیت ترانزیت عراق در حال حاضر برای ما اهمیت زیادی دارد و خبرها نیز حاکی از آن است که مقررات ترانزیت مسیر عراق بهزودی ابلاغ میشود. این فرصت طلایی است که بتوان مسیر شرق و غرب یعنی سوریه و دریای مدیترانه را نیز بازگشایی کنیم که بهعنوان جایگزین کانال سوئز، مسیری حساس و بااهمیت خواهد بود و میتواند جایگزین مسیر ترکیه نیز بوده و دسترسی ایران را به مدیترانه و برخی کشورهای اروپایی تسهیل کند تا مستقیم به بنادر ایتالیا، فرانسه و آلمان متصل شویم.