به گزارش صدای بورس، میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن در برنامه صف اول به سوالات زیر درباره وضعیت بخش ریلی کشور پاسخ داد.
سوال: در حادثه اخیر ریلی، چرا باید مانعی مثل بیل مکانیکی روی خط ریل قرار گیرد؟
صالحی: راه آهن وظیفه خود میداند که رسیدگی به این موضوع را ادامه دهد. از ابتدای سانحه با وزیر راه و شهرسازی به محل حادثه رفتیم و گفتگو با مصدومان و راننده بیل مکانیکی داشتیم.رئیس کمیسیون عالی سوانح هم در صحنه حضور داشت و بررسی ها انجام گرفته که قرار است طی فردا یا پس فردا اطلاعیه اولیه در خصوص علت حادثه اعلام شود.
طبق اظهار نظر مقدماتی، کارگاه موقت بهسازی در آن محل تشکیل شده بود از ۱۲ شب تا ۴.۳۰ صبح مسدودی خط وجود داشته بعد از آن سرپرست کارگاه تلفنگرام به ایستگاه عباس آباد میزند که خط باز شده است، در این شرایط دیگر ایستگاه موقت نباید کار نمیکرده، اینکه چگونه بیل مکانیکی حرکت میکند و روی خط میآید و اینکه سرپرست کارگاه مقصر بوده یا راننده بیل مکانیکی در حال بررسی است.
تحقیقات در این زمینه ادامه دارد تا مشخص شود به چه علتی بعد از تعطیلی کارگاه همان فردی که اعلام آزاد خط کرده باید بگوید که بیل مکانیکی روی خط بیاید.
علت دیگر سرعت غیر مجاز لوکوموتیوران در این ناحیه بوده است. اینکه چرا بیش از سرعت مجاز رفته محل بررسی است چراکه این سرعت، میزان حادثه را تشدید کرده است.
سوال: سرعت قطار به چه صورتی مدیریت و رصد میشود؟
بیشتر بخوانید: داستان خصوصیسازی از کجا در اقتصاد ایران آغاز شد؟
صالحی: در سالهای اخیر نسبت به ورود تکنولوژی در حوزه ریلی غفلت شده است. در قانون برنامه ششم توسعه تکالیفی تعیین شده برای رسیدن به این اهداف باید بخشی از درآمد فروش نفت به حوزه ریلی تخصیص یابد که اندک بوده است.
در برخی مناطق سیستم خودکار تعیین سرعت داریم. در این خط این سیستم را داشتیم.
سوال: اگر سرعت قطار پایین بود احتمال اینکه بایستد وجود داشت؟
صالحی: آنچه مشخص است این است که اگر سرعت مجاز بود شدت حادثه کاهش مییافت.
سوال: رصد مجموعه خطوط ریلی به چه صورت است اگر مانعی بر سر راه باشد چگونه میتوان تشخیص داد ؟
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، صالحی: بخشهایی از خطوط ریلی تجهیزات پیشرفته تری دارند تلاش میشود همه خطوط به روزرسانی شود. عقب ماندگی زیادی داریم. خط و ناوگان هر دو باید مجهز شوند. نیاز به امکانات و تزریق منابع دارد. در بهسازی خطوط مشکل داشتیم. ۳ هزار میلیارد تومان برای رفع نیازهای ضروری خطوط نیاز داریم. در حوزه لوکوموتیو هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم.