معاون وزیر کار از طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار به عنوان شیوه‌ای جدید در سیستم نوین آموزش‌های مهارتی نام برد و گفت: تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۳۵ درصد از مهارتهای مورد نیاز نیروهای کار دستخوش تغییر و تحولات جدی می‌شوند.

به گزارش صدای بورس، غلامحسین حسینی نیا با اشاره به نقش موثر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در ارائه آموزشهای مهارتی متناسب با نیاز بازار کار گفت: در حال حاضر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در خوشه‌های صنعت، ‌ کشاورزی، فرهنگ و هنر و خدمات، آموزش‌های مهارتی مورد نیاز در حوزه‌های متعدد اعم از آموزشی، ‌ جوار صنایع، جوار دانشگاه، موسسات کارآموزی آزاد، پادگان‌ها و مدارس را ارائه می‌کند.

وی با اشاره به طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی گفت: این طرح شیوه جدیدی در نظام نوین آموزش مهارت است. یکی از سیستم‌های نوین آموزش مهارتی در دنیا از جمله آلمان که قطب صنعتی در جهان به شمار می ‌رود، نظام آموزش دوگانه است. تفاوت این شیوه آموزشی با شیوه عادی آموزش مهارت در این است که در آموزش فنی و حرفه‌ای، استانداردها ۳۰ درصد تئوری و ۷۰ درصد عملی است و هر دو در محیط کارگاهی صورت می گیرد.

حسینی نیا با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ واحد صنفی توانایی ورود به طرح آموزش در محیط واقعی کار را دارند، اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در طول سال قادر است با حداکثر توان خود آموزش‌های مهارتی مورد نیاز را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ارائه کند که در صورت هم افزایی واحدهای تولیدی و صنفی، ۱۴۰۰ نفر دیگر نیز زیر چتر مهارتی قرار می گیرند.

رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای در عین حال تغییر ماهیت مشاغل در آینده را مورد اشاره قرار داد و افزود: بررسی وضعیت کار در جهان آینده نشان می‌دهد که دستکم نیمی از کارها و ماهیت مشاغل دچار تغییر خواهد شد و به سمت و سویی خواهیم رفت که با حجم وسیعی از مشاغل نو روبه رو خواهیم شد؛ از این رو نیازمند کسب مهارت در این دسته شغل‌ها هستیم.

بیشتر بخوانید: مالیات یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد صنفی صفر شد

به گفته حسینی نیا، تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۳۵ درصد از مهارتهای مورد نیاز نیروهای کار دستخوش تغییر و تحولات جدی می‌شوند لذا مربیانی که به کار گرفته می شوند علاوه بر اینکه در رشته تخصصی خود باید حرفه‌ای آموخته و کارآزموده باشند، لازم است دارای ارتباط تنگاتنگ با فناوری‌ اطلاعات باشند.

به گزارش ایسنا، وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با داشتن ۶۴۰ مرکز ثابت دولتی و ۱۳ هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد، ضمن گسترش چتر مهارتی، درصدد ایجاد نهضت مهارت افزایی در مشاغل آینده است.