سندیکای صنایع کنسرو کشور در نامه‌ای که به امضای ۱۱۴شرکت و واحد تولیدی عضو این سندیکا رسیده، از معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد تظیم بازار خواستند با توجه به تغییرات هزینه تولید محصولات کنسروی، قیمت ۲ محصول تعزیراتی این صنعت مورد تجدید نظر قرار گیرد.

به گزارش صدای بورس، سندیکای صنایع کنسرو کشور در نامه‌ای که به امضای ۱۱۴شرکت و واحد تولیدی عضو این سندیکا رسیده، از معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد تظیم بازار خواستند با توجه به تغییرات هزینه تولید محصولات کنسروی، قیمت ۲ محصول تعزیراتی این صنعت مورد تجدید نظر قرار گیرد.

در بخشی از این نامه که رونوشت آن در اختیار همشهری قرار گرفته، ده‌ها شرکت تولیدکننده محصولات غذایی و کنسروی ضمن اعلام آمادگی برای ارائه «مستندات و ادله متقن» در زمینه هزینه‌های تولید در جلسات کارشناسی، درخواست کرده‌اند ۲محصول رب گوجه فرنگی و کنسرو تن‌ماهی «از شمول قیمت‌گذاری پیشینی خارج یا دست‌کم در کوتاهترین زمان اجازه افزایش قیمت منطقی برای آنها صادر شود.»

اعضای سندیکای صنایع کنسرو در بخشی از این نامه با اشاره به تبعات تثبیت قیمت این اقلام بدون درنظر گرفتن رشد هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده برای تولیدکننده، تداوم وضع موجود را موجب «بر هم خوردن تعادل بازار، نادیده گرفتن اصل عرضه و تقاضا، زیان تولید کننده، کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری، کمبود کالا در بازار و کاهش کیفیت محصولات تولیدی» دانسته‌اند.

گزارش‌های میدانی و همچنین اظهارات فعالان بازار حاکی از آن است که در ۲ ماه گذشته عرضه این دو محصول به بازار دچار اختلال بوده و بعضی از شرکت‌ها از تولید یا عرضه محصول خودداری کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: عرضه رب با قیمت سال گذشته

مشاهدات نشان می‌دهد در بسیاری از فروشگاه‌ها از برندهای شناخته‌شده خبری نیست و با کم‌شدن تعداد قوطی‌های رب شرکتی در سوپرماکت‌ها بخشی از تقاضای مصرف به سمت رب‌های خانگی رفته و باعث افزایش شدید قیمت این محصولات تا کیلویی ۱۰۰هزار تومان شده است.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران نیز هفته گذشته در گفت‌وگو با همشهری با تأیید کاهش عرضه رب در فروشگاه‌ها، این مشکل را ناشی از بلاتکلیفی شرکت‌های تولیدکننده در زمینه قیمت این محصول عنوان کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد میررضوی گفت: با وجود ارائه آنالیز قیمت مواداولیه تولید رب گوجه‌فرنگی و کنسرو تن‌ماهی به سازمان حمایت برای تعیین قیمت جدید، این سازمان ۲ ماه است که تولیدکنندگان را در بلاتکیلفی گذاشته و قیمت‌های جدید را اعلام نمی‌کند، این در حالی است که قیمت تمامی آیتم‌های تأثیرگذار در تولید طی یک‌سال اخیر به‌شدت رشد داشته و عرضه محصول با قیمت قبل برای شرکت‌ها توجیه اقتصادی ندارد.