با وجود حدود ۲۰ سال از فعالیت بورس کالا در کشور، همچنان پذیرش و فروش یک محصول جدید در این بازار به پیچیدگی روزهای اول بوده و همچنان فروش یک محصول در بازاری رقابتی و شفاف همچون بورس کالا مخالفان سرسختی دارد.

به گزارش صدای بورس فروش و تعیین نرخ خودرو تبدیل به یکی از چالش‌های مهم بخش قابل‌توجهی از مردم و سیاست‌گذاران کشور شده است. از سویی تولیدکنندگان خودرو نسبت به شیوه فعلی تعیین قیمت خودرو معترض بوده و آن را تحمیل زیان به این صنعت عنوان می‌کنند و از سوی دیگر خودرو فروخته‌شده با نرخ کارخانه لزوماً به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد و بنابراین در حالی که بخش قابل‌توجهی از مردم هزینه گزافی برای خودرو می‌پردازند، تولیدکننده نیز متحمل زیان می‌شود.

عدم توازن میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو از مهم‌ترین دلایل بروز چالش در تعیین قیمت این محصول در کشور است. نارضایتی طرفین معامله خودرو اعم از تولیدکننده و مصرف‌کننده، وجود دلالی در معاملات این بخش و ایجاد محلی برای توزیع رانت از محل فروش خودرو با قیمت دستوری و در نهایت فروش آن با نرخی به مراتب بالاتر در حاشیه بازار باعث شده تا ظرف سال‌های اخیر مسئله ورود خودرو به بورس کالا و فروش آن از طریق این بازار شفاف و رقابتی مطرح شود. البته فروش خودرو از محل بورس کالا نمونه مشابهی در سایر بورس‌های کالایی دنیا ندارد؛ اما این موضوع دلیل نفی ورود خودرو به بورس کالای ایران نیست. چرا که سایر بورس‌های کالایی در نقاط مختلف دنیا نیز به فراخور موقعیت محصولی منحصربه‌فرد را عرضه می‌کنند، به عنوان نمونه می‌توان به عرضه و فروش فلفل در بورس کالای هند و فروش قهوه در بورس کالای برزیل اشاره کرد.
بی‌نتیجه ماندن تمامی گزینه‌های فعلی در ایجاد شفافیت در معاملات خودرو باعث شد تا در نهایت بورس کالا نسبت به پذیرش و عرضه چند خودرو تولید داخل که البته شامل نرخ‌گذاری دستوری نیز نمی‌شد اقدام کند و به این ترتیب بستری برای فروش شفاف و رقابتی خودرو از بازار فیزیکی بورس کالای ایران مهیا شد.
عرضه خودرو در بورس کالای ایران اگرچه در این مرحله شامل حال خودروهای محدودی بود اما این فرآیند با استقبال گسترده‌ای از سوی کارشناسان امر و حتی برخی مسئولان اقتصادی کشور روبه‌رو شد، موافقان عرضه خودرو در بورس کالا را اولین گام در راستای ایجاد شفافیت و حذف رانت از معاملات این بخش دانستند. با وجود محرز بودن مزایای عرضه و فروش خودرو در بورس کالای ایران وزارت صمت در ابلاغیه‌ای فروش خودرو در بورس کالا را تعلیق کرد. به این ترتیب باید اذعان کرد که با وجود حدود ۲۰ سال از فعالیت بورس کالا در کشور، همچنان پذیرش و فروش یک محصول جدید در این بازار به پیچیدگی روزهای اول بوده و همچنان فروش یک محصول در بازاری رقابتی و شفاف همچون بورس کالا مخالفان سرسختی دارد.