به گزارش صدای بورس، بنابراین صنعت خودرو نقش اساسی در اقتصاد کشور دارد و در صورتی که مشکلی برای این صنعت به وجود آید صنایع وابسته به آن نیز با نقص مواجه می شوند. همچنین رونق در صنعت خودرو صنایع پیشین و پسین خود را به حرکت می اندازد. طی 10 سال گذشته صنعت خودروسازی ایران دو بار با تحریمهای بینالمللی مواجه شد و هر بار نیز تقریبا اکثر شرکای خارجی کشور را ترک کرده و عملا فرآیند تولید خودرو متوقف شد.
سالهای ابتدایی دهه 90 سالهای طلایی صنعت خودروسازی کشورمان محسوب می شود به طوری که در سال 90 میزان تولید صنعت خودرو 1.7 میلیون دستگاه بوده است و از آن به بعد شاهد کاهش تولید خودرو بوده ایم. البته در ادامه صنعت خودرو توانست تا حدودی عملکرد خود را بهبود دهد و به تولید در حدود 1 میلیون در سال برسد. از جمله مهمترین عوامل موثر بر کاهش تولید خودرو در کشور می توان به اثر تحریم های بین المللی علیه کشورمان اشاره نمود.
می توان امید داشت با انجام توافق احتمالی ایران و کشورهای 1+5 و همچنین تغییر سیاست قیمت گذاری دستوری خودرو، این صنعت دوباره جانی تازه بگیرد.
بزرگترین خودروساز کشور زیر ذرهبین
در ادامه به بررسی وضعیت عملیاتی بزرگترین خودروساز کشور یعنی شرکت ایران خودرو خواهیم پرداخت.
تولید ایران خودرو در سال 99 در حدود 480 هزار دستگاه و در سال 1400 در حدود 451 هزار دستگاه بوده است. لذا در سال 1400 شاهد کاهش تولید 29 هزار دستگاه (کاهش 6 درصدی) بوده ایم. براساس آمار گزارش ماهانه خرداد ماه شرکت، میزان تولید تجمیعی ایران خودرو از ابتدای سال 1401 برابر با 123،887 دستگاه بوده است. همچنین تولید در مدت مشابه سال 1400 برابر با 97،230 دستگاه بوده است. از این روی امید می رود ایران خودرو بتواند در سال 1401 عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به سال گذشته داشته باشد. نکته قابل توجه در بررسی عملکرد ایران خودرو در سال های 99 و 1400 افزایش نرخ های بسیار مناسب محصولات می باشد.
همین موضوع نشان می دهد در سال 1400 علیرغم کاهش جزئی در تولید و فروش شرکت مبلغ فروش نسبت به سال 99 افزایش چشمگیر 64% داشته و توانسته از حدود 67 هزار میلیارد تومان به 110 هزار میلیارد تومان افزایش داشته باشد. همین موضوع تاثیر مثبت خود را بر عملکرد شرکت گذاشته و منجر به کاهش قابل توجه زیان ناخالص شرکت شده است (زیان ناخالص سال های 99 و 1400 به ترتیب برابر با حدودا 11.2 هزار میلیارد تومان و 5،600 میلیارد تومان است).
با بررسی صورتهای مالی در مییابیم که تولید محصول دنا برای ایران خودرو سودده بوده و توانسته در سال 1400 سود ناخالص معادل 493 میلیارد تومان کسب کند. تولید مناسب این محصول در سال 1401 نیز ادامه داشته به طوری که تولید و فروش این محصول از ابتدای سال جاری تا خرداد ماه به ترتیب 14،611 و 15،588 بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23% و 68% داشته است. فلذا با توجه به موارد مذکور انتظار می رود با اتخاذ سیاست های درست قیمت گذاری وضعیت ایران خودرو بهبود قابل توجهی داشته و بتواند روند مثبت و رو به رشد خود را ادامه دهد.
به نظر میرسد که ایران خودرو با توقف تولید گروههای پژو 405 و سمند، نوسازی و مهمتر از آن، داخلی سازی دیگر محصولات گروه پژو از جمله 206 و 207، تقویت آپشنها و ویژگیهای محصولات موفق و سودآور مانند گروه دنا، رانا و سورن، شتابگیری طرح اسقاط به خصوص در ناوگان حملونقل عمومی و نیز ارتقای تبلیغات و بازاریابی بتواند گامی بلند در مسیر تبدیل شدن به شرکتی سودآور بردارد. هرچند در این مسیر نیازمند بازنگری در سیاستهایی هستیم که چارهای جز در نظر گرفتن منافع سهامدار و رعایت اصل تداوم فعالیت شرکت نخواهد داشت، که در راس آنها نظارت دستوری بر قیمتها قرار میگیرد.