به گزارش صدای بورس،«آرش محبینژاد» افزود: هرچند معتقدیم شیوه درست قیمتگذاری خودرو، آزادسازی قیمتها و تبعیت از قوانین عرضه و تقاضاست، اما در شرایطی به سر میبریم که چنین چیزی امکانپذیر نیست.
وی بیان داشت: هرچند عرضه خودرو در بورس گزینهای ایدهآل محسوب نمیشود، اما در شرایط فعلی برای برونرفت از وضعیت پیش آمده شاید بهترین گزینه باشد و در کوتاهمدت شاید چاره دیگری وجود نداشته باشد.
این مقام صنفی تاکید کرد: سازوکار و شیوه عرضه خودرو در بورس باید به صورتی تعیین شود که در عمل، اجرایی و عملیاتی بوده و مشکلاتی به دنبال نداشته باشد و در این زمینه همه چیز به طراحان طرح و اجراکنندگان بستگی دارد.
بیشتر بخوانید: پای املاک به بورس کالا باز شد
وی پیشبینی کرد که با عرضه خودرو در بورس، قیمتهای کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت کارخانهای خودروها اصلاح شود و به این ترتیب خودروسازان و قطعهسازان با زیان کمتری مواجه خواهند شد.
محبینژاد، زیان انباشته بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی ایرانخودرو و سایپا تا پایان سال ۱۴۰۰ را یادآور شد و گفت: ادامه مسیر با این شیوه و تداوم زیاندهی میسر نیست و منجر به ورشکستگی این دو خودروساز خواهد شد که به معنای از بین رفتن سرمایههای ملی است.
وی یادآور شد: امروز هم مردم خودروها را با قیمتهای بالا در بازار میخرند و فاصله ایجاد شده قیمت کارخانهای و بازاری خودروها نه به نفع تولیدکننده و نه به نفع مصرفکننده است، اما معتقدیم عرضه در بورس این شکاف را پر کرده و بازار را به تعادل نزدیک میکند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور ادامه داد: این شیوه در میانمدت نیز با شکلدهی رقابت در بورس، موجب ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، متنوعتر شدن تولیدات و همچنین افزایش تیراژ خواهد شد.
به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: با وجود مطالب یاد شده، اما نحوه و شیوه عرضه خودرو در بورس در نخستین گام بسیار مهم است و امیدواریم در این مسیر دولت، مجلس و سازمان بورس از مذاکره و مشورت با تشکلها و انجمنهای بخش خصوصی، همچنین مجربین این حوزه غافل نشوند تا شاهد کمترین تبعات بوده و پربار شدن فرآیند تصمیمگیری را شاهد باشیم.