تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

بازار در آستانه پایان فصل مجامع و آغاز انتشار گزارش‌های ماهانه است. گمانه‌زنی از چند و چون سودهای بهار شرکت‌ها محفل این روزهای شرکت‌های بورسی است. انتظار اعلام سودهای خوب در گروه پالایشی وجود دارد که با توجه به روند نزولی قیمت نفت، می‌تواند آخرین گزارش خوب منتشر شده این صنعت باشد.  

به گزارش صدای بورس بازار در روند نزولی قرار گرفته و بعد از عبور نکردن از ۱.۶ میلیون واحد، به زیر ۱.۵ میلیون رفته است. طرح‌های دولت در قیمت‌گذاری‌ها و حدف بورس کالا لطمه جبران‌ناپذیری به اقتصاد و شرکت‌های بورسی وارد کرده است در حالی‌که تجربه ارز ۴۲۰۰ و قیمت‌گذاری‌های دستوری قبلی به فاجعه‌های تمام عیار تبدیل شده و حتی دولت مخالف این طرح است، دلیل اصرار وزارت صمت مشخص نیست.


بازار در آستانه پایان فصل مجامع و آغاز انتشار گزارش‌های ماهانه است. گمانه‌زنی از چند و چون سودهای بهار شرکت‌ها محفل این روزهای شرکت‌های بورسی است. انتظار اعلام سودهای خوب در گروه پالایشی وجود دارد که با توجه به روند نزولی قیمت نفت، می‌تواند آخرین گزارش خوب منتشر شده این صنعت باشد.
مجامع بورسی‌ها در آخرین روزهاست و در این هفته هم شاهد موج انتقادات و اعتراضات سهامداران و تقسیم‌های نه چندان بالا بود. تقسیم سودها به دلیل استفاده از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل انباشته کاهش یافته است که انتقادات سهامداران خرد را درپی داشته است. در بازار جهانی، انتظار یک افزایش نرخ بهره دیگر بین ۰.۵ تا ۰.۷۵ درصد توسط فدرال رزرو می‌رود. طلا تحت تاثیر این موضوع صد دلاری کاهش یافت. نقره به آستانه ۱۹ دلار رسیده و نفت زیر ۱۰۰ دلار است. روی در مرز روانی ۳ هزار دلار نوسان می‌کند و آلومینیوم زیر ۲۴۰۰ دلار معامله می‌شود.
در این روزها گاز اروپا از سوی روسیه در حال قطع شدن است، اما بازارها واکنش‌های سختی نشان نمی‌دهند. از سمت دیگر، قیمت‌های غلات و مواد غذایی به سطوح قبل از بحران اوکراین نزدیک شده‌اند.

بازار درهفته‌ای که گذشت
بازار نخستین روز معاملاتی هفته سوم تیرماه با افت ۴ هزار واحدی مرز روانی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خود را شکست. ارزش معاملات خرد به زیر ۳ هزار میلیارد تومان رسید که نشان از معاملات کم حجم و رکود در بازار دارد. بانک‌ها و خودروسازان گروه هایی بودند که بیشترین خروج پول را ثبت کردند. شایعات بلوک‌های خودروسازها وشایعاتی در خصوص شفاف‌سازی واگذاری لوتوس پارسیان تاثیر منفی بر گروه خودرویی بخصوص ورنا و وساپا گذاشت که باعث تشکیل صف فروش در این دو نماد شد.
در دومین روز کاری هفته شاخص کل با افت ۱۰ هزارواحدی به عدد یک میلیون و ۴۸۷ هزار واحد رسید. با شکست حمایت ۱۵۰۰ واحدی شاخص فشار عرضه‌ها بر بازار بیشتر بود؛ خروج نقدینگی حقیقی ۷۶۰ میلیارد تومان ثبت شد. فولاد برخلاف بازار در مثبت‌های بالا معامله می‌شد و باعث شد که از منفی بالای شاخص بکاهد که دلیل تقاضای آن را می‌توان گزارش شکست رکورد ماهانه فروش و شناسایی سود ۲,۵۹۱ ریال دانست. بازگشایی ۱۳ درصد منفی خگستر و صف فروش شدن سایپا باعث تشدید افزایش عرضه در بازار شد. نرخ بهره بین بانکی به ۲۱ درصد افزایش پیدا کرد که مهمترین عامل در رکود معاملات این روزهای بازار سرمایه است.
در سومین روز کاری هفته شاخص با کاهش کار خود را آغاز کرد و به حمایت یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد رسید. صحبت‌هایی که مدیران خودرویی در مجمع وساپا مبنی بر اعلام ارزشگذاری بلوک‌های خودرو در هفته جاری بود باعث رنج‌های مثبت در گروه خودرویی شد و روند معاملات بهبود یافت. ارزش معاملات خرد بازار با ثبت عدد ۲۷۰۰ میلیارد تومان، پایین‌ترین ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۱ رقم خورد. عرضه خودرو در بورس کالا باعث شد که نمادهای فراکابی‌ها که در راس آن کالا قرار دارد با افزایش تقاضا مواجه شود. در نهایت شاخص در رقم یک میلیون و ۴۸۳ هزار واحد بسته شد.
در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص با رشد ۶۵۰۰ واحدی در کانال یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد بسته شد. تقاضا در بازار در سهام‌های بزرگ و شاخص ساز بیشتر بود. گروه‌های پالایشی و خودرویی و شیمیایی بیشتر مورد تقاضا قرار گرفتند. ارزش معاملات خرد در حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان بود. خروج پول حقیقی ها ۲۲۰ میلیارد تومان ثبت شد که شیب آن نسبت به روزهای قبل کاهش محسوسی داشت. اخبار مثبت در خصوص انتشار گزارش‌های عالی فصل بهار پالایشی‌ها و همینطورعرضه خودرو در بورس کالا باعث شد که این دو گروه با موج تقاضا روبه‌رو شوند که جو مثبت به سایر صنایع معاملات را با نوسانات مثبت و با تحرکات سمت تقاضا همراه کرد. انتشار گزارش خوب شاوان در ۳ ماهه اول سال جاری و شناسایی سود ۲۰۳ تومانی به ازای هر سهم که رشد ۲ برابری به نسبت مشابه سال قبل داشته، محرکی برای رشد بازار شد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه