مقصد اصلی صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی بر اساس میزان ارزش کل صادرات در سه ماه ابتدای سال جاری مشخص شد.

به گزارش صدای بورس، براساس آمار اعلام شده بیشترین سهم از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به میوه های خوراکی؛ پوست مرکبات یا پوست خربزه و ... اختصاص داشته است و این گروه ۳۵ درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش ۳۳۷ میلیون دلار را به نام خود ثبت کرده است. از سوی دیگر براساس فصل ۷ کتاب مقررات سهم گروه (سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی) برابر با ۲۱ درصد و سهم فصل ۴ نیز که شامل گروه (شیر و محصولات لبنی، تخم پرندگان و ...) می شود نیز ۱۴ درصد ثبت شده است.

ارزیابی ها نشان دهنده آن است که طی سه ماهه نخست ۱۴۰۱، ترکیب ۱۰ فصل ابتدایی که بیشترین سهم از ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی را دارند، نسبت به سه ماهه نخست ۱۴۰۰ تغییر قابل توجهی نداشته است. اگرچه طی این مدت، براساس سهم فصل ۸کتاب مقرارات (شامل میوه‌های خوراکی) از مجموع ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی، حدود ۱۴ واحد درصد کاهش یافته و در عین حال سهم محصولات دیگری از جمله فصل۴ کتاب مقرارت ( شامل شیر و محصولات لبنی، تخم پرندگان و ...) با افزایش همراه بوده است.

ترکیب صادرات بر اساس مقاصد

با توجه به داده های اعلام شده این سوال مطرح می شود که ترکیب صادرات بر اساس مقاصد صادراتی چگونه بوده است؟

براساس آمار اعلام شده در میان مقاصد عمده صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی طی فصل نخست ۱۴۰۱ به عراق اختصاص داشته است، این کشور در مدت مشابه سال قبل هم بیشترین سهم از صادرات به خود اختصاص داده بود. سهم ارزشی عراق حدود ۳۸ درصد بوده و پس از آن کشورهای امارات متحده عربی و افغانستان به ترتیب با سهم‌های حدود ۱۲ درصدی و ۸ درصدی قرار گرفته‌اند.

آمار اعلام شده نشان دهنده آن است که پنج کشور عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، پاکستان و روسیه مقاصد عمده صادرات کالاهای کشاورزی طی فصل نخست ۱۴۰۱، به لحاظ ارزش صادرات بوده‌اند که نزدیک به ۷۲ درصد از ارزش کل صادرات این اقلام، در مدت مذکور را به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به عراق حدود یک میلیون تن و به ارزش ۴۱۲ میلیون دلار بوده که از لحاظ ارزشی با افزایش ۳.۵ درصدی همراه شده است.

در میان ۵ مقصد عمده صادرات محصولات کشاورزی و غذایی، ارزش صادرات به کشورهای پاکستان، امارات متحده عربی و عراق به ترتیب با افزایش ۱۹ درصدی، ۷.۲ درصدی و ۳.۵ درصدی همراه بوده؛ در مقابل صادرات به کشورهای افغانستان و روسیه به ترتیب حدود ۳۳ درصد و ۲۳ درصد کاهش یافته است.

منبع: اکو ایران